Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Carl Joakim
dc.date.accessioned2010-10-06T07:40:47Z
dc.date.available2010-10-06T07:40:47Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135532
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2010en_US
dc.description.abstractGrunnlaget for masteroppgaven bygger på ledelse, og forsøker å identifisere den ”holistiske” leder. En ”holistisk” leder er en leder som har den relevante faglige kunnskap, men som i tillegg har en evne til å lede mennesker på en måte som skaper entusiasme og bedriftens suksess. Jeg ønsket derfor å analysere ledere i norske bedrifter på Sørlandet, Aust – og Vest Agder, for å forsøke å identifisere ledere med personlighetstrekkene og lederegenskapene som den amerikanske forskeren Jim Collins beskrev i artikkelen ”Level 5 leadership – The Triumph of Humility and Fierce Resolve”. Problemstilingen i denne masteroppgaven ble testet med individuelle intervju av 9 utvalgte ledere, og dette datamateriale ble brukt for å finne ut om lederne hadde personlige egenskaper som forutsigbarhet, omgjengelighet, integritet i tillegg til en sterk faglig og personlig vilje til å oppnå bedriftens mål. I tillegg forsøkte jeg å finne svar på om disse egenskapene kun var identifiserbare hos ledere av høyt profilerte og eksponerte bedrifter, eller om egenskapene og ferdighetene også var identifiserbare hos mindre profilerte og ”synlige” bedrifter. De interessante funnene var blant annet at undertegnede kunne karakterisere alle lederne som en ”Level 5 Leader”, på grunnlag av observasjoner og datamaterialet fra undersøkelsen. Undertegnede forventet derimot en større andel av ”Level 4 Leader” i utvalget enn det som resultatet over tilsier, og ”Level 4 Leader” er ledere som hovedsakelig fokuserer på egen karriere og egne mål og handler derfor i på grunnlag av egne interesser istedenfor bedriftens beste interesser. Lederne, ”Level 5 Leader”, vektla derimot medarbeiderne og virksomheten, hvor respondentene aktivt brukte refleksjon og tilbakemeldinger for å evaluere virksomhetens prestasjoner. Dette har blant annet grunnlag i den tradisjonsrike norske samarbeidstradisjonen, hvor en kollektiv og ”feministisk” tankegang i større grad er utbredt enn i den tradisjonelle amerikanske kulturen. I tillegg er det viktig at leder er lojal mot medarbeiderne og virksomhetens eiere, og ikke er redd for å si sin mening dersom han/hun er uenig. Det var derfor leders personkarakteristikk og karaktertrekk i tillegg til de tradisjonsrike samarbeidstradisjonene i Norge, som dannet grunnlaget for identifikasjonen av ”Level 5” hos hver enkelt leder. Lederne i utvalget vektla også gode relasjoner, hvor tillitt var viktig. Tillitten ble derfor opprettholdt gjennom et åpent, omgjengelig og uformelt forhold mellom medarbeiderne og leder. Til tross for mange og varierte utfordringer i de forskjellige bedriftene, var relasjonsorienteringen vektlagt i større grad enn oppgaveorienteringen, og tilhørigheten til arbeidsplassen var derfor viktig for medarbeiderne. I mange tilfeller ville relasjonsorienteringen være grunnlag nok til å skape entusiastiske og lojale medarbeidere. Gode prestasjoner vil derfor være et naturlig resultat av en slik lederatferd, dersom en ser bort ifra dype bransjemessige kriser. En lederstil preget av en moralsk atferd og langsiktighet vil derfor være avgjørende for fremtidig drift. Collins vektla også i sin analyse at den tradisjonelle ”Level 5 Leader” var lite profilert i media, men leverte derimot gode resultater i form av avkastning til sine eiere. Av utvalget i denne undersøkelsen representerte kun 2 av de 9 norske bedriftene datterselskaper hvor morselskapet var børsnotert, slik at målestokken for bedriftenes prestasjoner ble analysert på grunnlag av blant annet avkastning på egenkapital, ROE. Til tross for at enkelte av virksomhetene hadde blitt eksponert i media, var ikke dette et godt nok grunnlag til å konkludere med at ”ukjente” bedrifter presterte bedre enn andre grunnet varierende resultater i det norske utvalget. Masteroppgaven innholder ikke noen revolusjonerende avsløringer eller observasjoner om ledelse, men bygger på intervjuer og observasjoner ledere fra norske og utenlandske virksomheter med en solid bransjekunnskap og erfaring. Dette danner et godt grunnlag for å forsøke å avdekke årsakene til virksomhetenes resultater og prestasjoner, hvor gjensidig forståelse, respekt og tillitt mellom leder og medarbeiderne vil en av årsakene til de observasjonene i løpet av denne undersøkelsen. Avslutningsvis vil jeg sitere en av lederne fra utvalget til denne undersøkelsen. Hans tanker gir en god beskrivelse av hva som krevdes for å være en solid aktør i den globale konkurransesammenhengen: ”[Dersom virksomheten som helhet] holder fast ved kjernespørsmålene om kontinuerlig forbedring, i tillegg til at virksomheten utfører en strategisk analyse av omverdenen og ikke minst jobber med enkelt individer og gode arbeidsrelasjoner, da vil virksomheten være godt forberedt [til å møte utfordringene som skapes på den globale konkurransearenaen].”en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleLevel 5 leadership : en empirisk studie basert på å identifisere " The Level 5leader" i næringslivet på Sørlandeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.source.pagenumber144 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel