Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOmland, Elisabeth
dc.date.accessioned2008-07-15T12:16:40Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135316
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2008en
dc.description.abstractOppgaven er en studie av hyttemarkedet i Sirdal i år 2005 til år 2007. På grunnlag av opplysninger om omsatte eiendommer i Sirdal i de overnevnte årene, ble det gjennom oppgaven analysert hvilke attributter folk var villige til å betale for når de kjøpte hytte på fjellet og i hvilken grad attributtene var med på å forklare omsetningsprisen for fritidsboliger. I tillegg ble det undersøkt i hvilken grad prisfunksjonen hadde endret seg over tid. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er teori om; prisdannelsen i et marked, prisdannelsen i hyttemarkedet, den hedonistiske prisfunksjonen og det urbane tomtemarkedet. I teorien ble det forutsatt at et gode består av flere attributter som gir nytte for kjøperen. Gjennom oppgaven ble det utledet hypoteser og samlet inn opplysninger om ulike variabler som kunne ha innvirkning på omsetningsprisen. Innsamlingen av datamaterialet til studien ble gjennomført i samarbeid med to medstudenter. Modellen som ble benyttet til å teste hypotesene var basert på 191 observasjoner, og variablene forklarte 61,9 prosent av variasjonen i omsetningsprisen. Ved testingen av hypotesene om hvilke attributter som var av betydning for omsetningsprisen, viste det seg at størrelsen på bruksarealet, alderen på fritidsboligen, avstanden til det nærmeste alpinanlegget, type fritidsbolig og om fritidsboligen lå på en festetomt var av betydning. Omsetningsprisen økte som følge av at størrelsen på bruksarealet økte og ble redusert som følge av at alderen på fritidsboligen samt avstanden til nærmeste alpinanlegg økte. Det viste seg også at enkelthyttene hadde en høyere omsetningspris enn leilighetene, og at omsetningsprisen for fritidsboliger ble redusert som følge av at de var plassert på festetomter. For å undersøke i hvilken grad prisfunksjonen hadde endret seg, ble det gjennomført en Chow-test. Beta koeffisientene til variablene i år 2005 og år 2007 ble deretter sammenliknet, og det viste seg at prisfunksjonen hadde endret seg over tid. Endringen kan forklares ved at kjøperne var villige til å betale mer pr kvadratmeter bruksareal i år 2007 enn de var i år 2005, og at kjøperne eksempelvis var villige til å betale mer for en tre år gammel fritidsbolig i år 2005 enn de var i år 2007. I løpet av perioden var de også villige til å betale mer for at fritidsboligen skulle være en enkelthytte. At kjøperne er mer opptatte av størrelsen og alderen på fritidsboligen samt type fritidsbolig enn de var før kan ha sammenheng med økt velstand, økt statusbehov i samfunnet og at fritidsboligen mer blir sett på som deres andre hjem.en
dc.format.extent1684126 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen
dc.subject.classificationBE501
dc.titleHyttemarkedet i Sirdal 2005-2007en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en
dc.source.pagenumber119 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel