• Fra lesing til skriving 

      Løvaas, Hanne; Bratli, Emma Julie Heie (Master thesis, 2024)
      I vårt masterprosjekt har vi analysert en samling av elevtekster skrevet av 19 elever på 3.trinn. Vi finner elevtekster interessante og lærerike, og ønsket derfor å bruke dette som materiale i vårt prosjekt. Det er svært ...
    • Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn 

      Neteland, Randi; Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Artikkelen presenterer ei undersøking av variasjon mellom k- og v- i framlyd av spørjeord blant bergenske barnehagebarn med norsk som første- og andrespråk. I undersøkinga er det brukt innsikter frå både sosiolingvistikk ...
    • Lek i lese- og skriveopplæringen 

      Kvåle, Karianne (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg i hvor stor grad og på hvilke måter leken brukes i den første lese- og skriveopplæringen. På bakgrunn av den gjentatte diskusjonen om lekens plass i skolen og hvordan implementere den ...
    • Lek som blir båret av språket 

      Tønnessen, Linda (Master thesis, 2024)
      Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke rollelekens betydning for barns språklæring. Studien skal besvare problemstillingen: Hvordan kan rolleleken bidra i barns språklæring? Bakgrunnen for at jeg ønsket ...
    • Litteratur og lek: En undersøkelse av litteraturens potensial med leken 

      Sandnes, Celine; Gunvaldjord, Helene (Master thesis, 2024)
      Masteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget. Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter en høytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ...
    • Litteratur og lek: En undersøkelse av litteraturens potensial med leken 

      Sandnes, Celine; Gunvaldjord, Helene (Master thesis, 2024)
      Masteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget. Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter en høytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ...
    • Norwegian children's acquisition of the dialect feature r 

      Selås, Magnhild; Neteland, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      The pronunciation of r is a central dialect feature of Norwegian. The main division is between a front and a back pronunciation. The back realization is acquired relatively early (around age 4), while the front realization ...
    • Språk og Noonan syndrom 

      Selås, Magnhild (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I denne artikkelen vil eg prøve å formidle og fylle ut bildet vi har av dei språklege ferdigheitene til menneske med Noonan syndrom (NS). Eg presenterer funna frå ei undersøking av 16 (17) barn med dette syndromet. ...
    • Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation 

      Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study investigates the emergence of question formation in multilingual and monolingal children aged 3–5 from two Norwegian kindergartens. The data is longitudinal and collected during play. The overall purpose of the ...
    • Talemålsutvikling i Valle 

      Thaule, Kristian (Master thesis, 2023)
      Kristian Thaule Talemålsutvikling i Valle: Korleis utviklar talemålet seg til elevar frå 5.-10. klasse på Valle skule anno 2023? Masteroppgåve i norsk didaktikk Fakultet for humaniora og pedagogikk Institutt for nordisk ...
    • Utvikling av bokstavkunnskap på 1. trinn 

      Berntsen, Andrea; Olsen, Ingrid (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeider med bokstavinnlæring på 1.trinn. Oppgaven skal svare på problemstillingen: Hvordan legger lærere til rette for utvikling av elevers ...
    • Utvikling av bokstavkunnskap på 1.trinn. 

      Berntsen, Andrea; Olsen, Ingrid (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeider med bokstavinnlæring på 1.trinn. Oppgaven skal svare på problemstillingen: Hvordan legger lærere til rette for utvikling av elevers ...