Browsing AURA by Author "Reinhardtsen, Jorunn"
Now showing items 1-20 of 21
-
Algebraisk tenkning blant norske grunnskolelærerstudenter
Espeseth, Ingelin Sagbakken; Ausland, Karen (Master thesis, 2023)Algebra har i flere tiår vært en betydelig årsak til nedgang i matematikkprestasjoner i norsk skole, og manglende kompetanse i emnet kan knyttes til frafall i yrkesutdanninger (Grønmo et al., 2010; NOKUT, 2008). Til tross ... -
Algebraisk tenkning blant norske grunnskolelærerstudenter
Espeseth, Ingelin Sagbakken; Ausland, Karen (Master thesis, 2023)Algebra har i flere tiår vært en betydelig årsak til nedgang i matematikkprestasjoner i norsk skole, og manglende kompetanse i emnet kan knyttes til frafall i yrkesutdanninger (Grønmo et al., 2010; NOKUT, 2008). Til tross ... -
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
Berdal, Sondre; Børresen, Jon Martin (Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
Børresen, Jon Martin; Berdal, Sondre (Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Elevers forståelse av sammenhenger mellom størrelser i modelleringsaktiviter på 6. trinn
Jakobsen, Casper Vaksdal; Indrebø, Sondre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn resonnere med størrelser i modelleringssituasjoner. Vår kasus har bestått av en gruppe på fire elever (to gutter og to jenter). Det er et kjent ... -
Elevers forståelse av sammenhenger mellom størrelser i modelleringsaktiviteter på 6. trinn
Jakobsen, Casper Vaksdal; Indrebø, Sondre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn resonnere med størrelser i modelleringssituasjoner. Vår kasus har bestått av en gruppe på fire elever (to gutter og to jenter). Det er et kjent ... -
Faginnholdet i nasjonal deleksamen i algebra for lærerstudenter
Lindseth, Rebekka Abildgaard (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven søker å finne ut av hva slags faginnhold nasjonal deleksamen i algebra for GLU 5-10 inneholder og dermed hvilke kunnskaper lærerstudentene testes i. Totalt 150 oppgaver har blitt analysert med utgangspunkt ... -
Generalisering i lærebøker - Hvilke muligheter for å lære å generalisere matematiske sammenhenger finnes i lærebøker for 8. og 9.trinn fra to ulike forlag?
Pettersen, Stian Emil (Master thesis, 2024)Sammendrag I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse med henblikk på generalisering i totalt 4 lærebøker på 8. og 9.trinn laget etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. Målet med ... -
Innføring av algebraisk notasjon
Høye, Matthias Solgaard (Master thesis, 2022)Masteroppgaven dreier seg om innføring av formell algebraisk notasjon gjennom en funksjonstilnærming til algebra. Forskningen er en kvalitativ studie av elever på åttende trinn (13 år), og forskningen er designet som et ... -
Lektorstudenter sine kriterier til matematisk argumentasjon
Ershadi, Arya; Foss, Hallvard Arntzen (Master thesis, 2024)Det å kunne argumentere er en kompetanse som blir mer og mer viktig i en digitaltidsal-der. Resonnering og argumentasjon ble i 2020 innført som et eget kjerneelement i lære-planen (LK20). Matematisk argumentasjon handler ... -
Lektorstudenter sine kriterier til matematisk argumentasjon
Ershadi, Arya; Foss, Hallvard Arntzen (Master thesis, 2024)Det å kunne argumentere er en kompetanse som blir mer og mer viktig i en digitaltids-alder. Resonnering og argumentasjon ble i 2020 innført som et eget kjerneelement i læ-replanen (LK20). Matematisk argumentasjon handler ... -
Lektorstudenters matematiske argumenter: utfordringer og muligheter
Daliri, Deyhim Marjan; Kogstad, Julie (Master thesis, 2023)I denne studien undersøker vi en gruppe lektorstudenters skriftlige argumenter, som innebefatter både validering og avvisning av matematiske påstander innen tallteori. Formålet er å finne ut av hva som kjennetegner ... -
Lektorstudenters matematiske argumenter: utfordringer og muligheter
Daliri, Deyhim Marjan; Kogstad, Julie (Master thesis, 2023)I denne studien undersøker vi en gruppe lektorstudenters skriftlige argumenter, som innebefatter både validering og avvisning av matematiske påstander innen tallteori. Formålet er å finne ut av hva som kjennetegner ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
Jansen, Ina Terese; Høyem, Pia Skogstad (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
Høyem, Pia Skogstad; Jansen, Ina Terese (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algbera
Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algebra
Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8. trinn
Galteland, Birgitte; Sandvand, Maria (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8.trinn
Galteland, Birgitte; Sandvand, Maria (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Student meaning making in elementary algebra teaching : An in-depth study of classrooms in four countries
Reinhardtsen, Jorunn (Doctoral dissertations at the University of Agder; no. 258, Doctoral thesis, 2020)The research presented in this thesis is based on observations and analyses of classroom data from four countries. The data were collected through a collaboration of local research teams in Finland, Norway, Sweden and the ...