Browsing AURA by Author "Klungland, Monica"
Now showing items 1-9 of 9
-
Fra nøster til baller : en studie av elevers møte med håndverk og materialer i et felles, utendørs veveprosjekt.
Klungland, Monica (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler om det didaktiske potensialet i kunst- og håndverksundervisning i skolen. Innholdet i skolens kunst- og håndverksfag er for tiden under debatt. Det foreligger et forslag fra departementet om ... -
Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk
Klungland, Monica (Chapter, 2022): This chapter presents key characteristics of material-collective practice as a pedagogical approach, and the potential this approach can have for art education. It challenges the Norwegian individually centered education ... -
Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet : Veve i åpne dører
Klungland, Monica (Doctoral Dissertations at the University of Agder; no. 322, Doctoral thesis, 2021)This study inquires into the potential of a material-collective practice as a pedagogical approach for a world-centred arts and crafts education. It challenges the Norwegian individually centred education policy with its ... -
Romtidmaterialisering og subjektivering: Kunst-og håndverksdidaktikk under posthumane betingelser
Klungland, Monica (Peer reviewed; Journal article, 2023)Skole og utdanning er gjennom en markedsliberal utdanningspolitikk fanget under det som kan defineres som posthumane,historiske betingelser. Dette har ført tilen rasjonell pedagogikk som utfordrerdet humane i utdanningogbringer ... -
Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser - Tverrestetisk undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen
Klungland, Monica; Liene, Anne-Mette (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is linked to the UN sustainability goal 4, which deals with good education, and is aimed at early childhood teacher education in art subjects. We argue that good education in art can be developed by strengthening ... -
Transparens i kunst- og håndverksoppgaver
Huynh, Phuong Minh (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven inviterer til å reflektere over begrepet transparens. Frida Hansens vevde portierer i transparents teknikk (Leithe et al., 2015) har inspirert og ledet meg til dette arbeidet. Oppgaven er en undersøkelse ... -
“Trembling Moments”: To develop methods for co-creating data with pupils in the kulturskole.
Hauen, Mali; Klungland, Monica (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, the authors investigate making data with pupils in the kulturskole through the exploration of a performative paradigm. There seems to be a lack of knowledge concerning how the pupils see their place in and ... -
Ull og muligheter
Dalene, Tomine Eieland (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om norsk ull og utvalgte håndverksteknikkers muligheter i kunst- og håndverksfaget på skolen. Jeg går i møte med ulla med egen kropp, ulike teknikker og verktøy, som sammen bearbeider ulla. Jeg ... -
Visuelle bilder i bevegelse - Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøster
Liene, Anne-Mette; Klungland, Monica (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen tar utgangspunkt i forskningsprosjektet Å nøste hvor målet er å bidra til å utvikle tverrfaglige undervisningsmetoder innenfor kunstfag, for å fremme utdanningskvalitet i barnehage- lærerutdanningen. ...