Browsing AURA by Author "Jortveit, Maryann"
Now showing items 1-18 of 18
-
Barnehagens arbeid med barn det er knyttet bekymring til. En kvalitativ studie om BTI-modellens implementering og praktisering i to barnehager i Agder.
Hagen, Audbjørg (Master thesis, 2023)Denne studien søker innsikt i to barnehagers arbeid med barn det er knyttet bekymring til, i en kommune i Agder ved bruk av BTI-modellen, som står for «Bedre Tverrfaglig Innsats». BTI-modellen er en samhandlingsmodell som ... -
Bildebøker som verktøy for tilegning av interkulturell kompetanse
Bilden, Ann Helen (Master thesis, 2023)I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt om utvalgte bildebøker på småskoletrinnet, kan fungere som en inngang til interkulturell kompetanse. Bildebøkene det er blitt tatt utgangspunkt i er: Sitronlimonaden, Mine to ... -
Co-teaching that works; Special and General Educators’ Perspectives on Collaboration
Jortveit, Maryann; Kovac, Velibor Bobo (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Co-teaching that works; Special and General Educators’ Perspectives on Collaboration
Jortveit, Maryann; Kovac, Velibor Bobo (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Flerkulturell pedagogisk tilnærming i kroppsøvingsundervisningen
Poya, Kanjau; Kåsa, Tone Wik (Master thesis, 2024)Studien tar utgangspunkt i tidligere forskning som har vist at elever opplever krenkende praksiser i kroppsøvingsundervisningen, spesielt på grunn av fagets fokus på idrett og prestasjon. Dette har resultert i marginalisering ... -
Flerkulturell pedagogisk tilnærming i kroppsøvingsundervisningen
Kåsa, Tone Wik; Poya, Kanjau (Master thesis, 2024)Studien tar utgangspunkt i tidligere forskning som har vist at elever opplever krenkende praksiser i kroppsøvingsundervisningen, spesielt på grunn av fagets fokus på idrett og prestasjon. Dette har resultert i marginalisering ... -
Inkluderende læringsmiljøer
Frigstad, Emma (Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien utforsker hvordan lærere kan skape inkluderende læringsmiljøer i møte med det kulturelle og etniske mangfoldet blant elevene. Studien er basert på intervjuer med lærere, og fokuserer på temaer som ... -
Inkludering i en flerkulturell skole : en kvalitativ studie av forståelsen av inkludering uttrykt i styringsdokumenter og blant lærere
Jortveit, Maryann (Doktoravhandlinger ved Universitetet i Agder;82, Doctoral thesis, 2014) -
«IOP i kroppsøving har jeg knapt hørt om» En kvalitativ undersøkelse av kroppsøvingslæreres opplevelser og erfaringer med behovet for IOP i kroppsøvingsfaget.
Malkoc, Emina; Tinnesand, Even (Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke marginaliserte elever i kroppsøvingsfaget. Opplæringstilbudet i den norske skolen er lovpålagt å tilpasse til hver enkelt elev og dens forutsetninger (Opplæringslova, 1998, ... -
«IOP i kroppsøving har jeg knapt hørt om» En kvalitativ undersøkelse av kroppsøvingslæreres opplevelser og erfaringer med behovet for IOP i kroppsøvingsfaget.
Malkoc, Emina; Tinnesand, Even (Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke marginaliserte elever i kroppsøvingsfaget. Opplæringstilbudet i den norske skolen er lovpålagt å tilpasse til hver enkelt elev og dens forutsetninger (Opplæringslova, 1998, ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
Sletta, Stine Høglind; Østerhus, Ingvil (Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
Sletta, Stine Høglind; Østerhus, Ingvil (Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
Hoveland, Annette Laurense; Kråbøl, Elif Kristine (Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
Kråbøl, Elif Kristine; Hoveland, Annette Laurense (Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Overgang mellom barnehage og skole for barn med autismespekterforstyrrelse
Volskaya,Olga (Master thesis, 2024)Overgangen mellom barnehagen og skolen kan være ganske utfordrende for barn, særlig for barn med spesielle behov. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose som stort sett gjør en avhengig av faste rutiner og ingen ... -
Ta eierskap og si “hjelp meg” - en kvalitativ intervjustudie av jobbkonsulenters arbeid med livsmestring i vernede bedrifter
Rondeel, Cecilia Susanne Ruiz (Master thesis, 2024)Flere personer med spesielle behov befinner seg utenfor jobb og studier til tross for arbeidsevne. Temaet for denne artikkelen omfatter perspektiver og tilnærminger til livsmestring blant klienter og studenter ved skjermede ... -
Ufrivillig skolefravær på barnetrinnet
Busterud, Vilde Trondsen (Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er ett av mange ord man bruker om elever som av forskjellige årsaker har et høyt fravær i skolen. Fordi ufrivillig skolefravær har så store konsekvenser for elevens utvikling både faglig og sosialt, ... -
"Vi ønsker oss flere vedtak enn det vi får!" - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer og ønsker barnehagelærere har til PP- tjenestens systemrettede arbeid i barnehagene
Bylund, Cecilie (Master thesis, 2023)Temaet i denne studien har vært PP- tjenestens systemarbeid og deres samarbeid med barnehagene. Fokuset har vært rettet mot barnehagelærernes perspektiv på disse fenomenene. Det har blitt undersøkt hvordan barnehagelærere ...