Browsing AURA by Author "Hundeland, Per Sigurd"
Now showing items 1-18 of 18
-
Algebraisk tenkning blant norske grunnskolelærerstudenter
Espeseth, Ingelin; Ausland, Karen (Master thesis, 2023)Algebra har i flere tiår vært en betydelig årsak til nedgang i matematikkprestasjoner i norsk skole, og manglende kompetanse i emnet kan knyttes til frafall i yrkesutdanninger (Grønmo et al., 2010; NOKUT, 2008). Til tross ... -
Algebraisk tenkning blant norske grunnskolelærerstudenter
Espeseth, Ingelin; Ausland, Karen (Master thesis, 2023)Algebra har i flere tiår vært en betydelig årsak til nedgang i matematikkprestasjoner i norsk skole, og manglende kompetanse i emnet kan knyttes til frafall i yrkesutdanninger (Grønmo et al., 2010; NOKUT, 2008). Til tross ... -
Distributed authority and opportunities for children’s agency in mathematical activities in kindergarten
Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd (Chapter; Peer reviewed, 2015) -
The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness: A Field Experiment
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland; Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd (Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract: This study tests an intervention that introduces a structured curriculum for five-year-olds into the universal preschool context of Norway, where the business as usual is an unstructured curriculum. We conduct a ... -
Faginnholdet i nasjonal deleksamen i algebra for lærerstudenter
Lindseth, Rebekka Abildgaard (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven søker å finne ut av hva slags faginnhold nasjonal deleksamen i algebra for GLU 5-10 inneholder og dermed hvilke kunnskaper lærerstudentene testes i. Totalt 150 oppgaver har blitt analysert med utgangspunkt ... -
Introduksjon av funksjoner i matematikkbøker på 8. trinn
Larsen, Kristin Agerbo (Master thesis, 2024)Sammendrag Funksjoner er et tema som mange elever syntes er krevende. Mange elever har også manglende forståelse for begrepet funksjoner. Elevene blander ofte representasjonene med selve funksjonen. I denne masteroppgaven ... -
Kindergarten teachers’ accounts of their developing mathematical practice
Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2012)This study explores kindergarten teachers’ accounts of their developing mathematical practice in the context of their participation in a developmental research project. Observations and interviews were analysed to elaborate ... -
Kindergarten teachers’ orchestration of mathematical activities afforded by technology: agency and mediation
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Monaghan, John David (Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Matematikklærerens kompetanse : en studie om hva lærerne på videregående trinn vektlegger i sin matematikkundervisning
Hundeland, Per Sigurd (Doctoral thesis, 2010) -
Metakognitiv aktivitet og metakognitiv påvirkning ved problemløsning i matematikk
Espegren, Judith Emelie (Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser på hva slags metakognitive aktiviteter som finnes hos en gruppe med tre 9. klasse elever, samt hvilke konsekvenser noen metakognitive spørsmål gir. Studien bygger på tidligere forskning om ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
Bakken, Karen; Tønnessen, Maren (Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
Tønnessen, Maren; Bakken, Karen (Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Oppgavetyper i et tenkende klasserom: Et kvalitativt undervisningseksperiment om oppgavetyper i et tenkende klasserom
Prabaharan, Rohanraj; Bratvold, Marius (Master thesis, 2024)Nøkkelord: tenkende klasserom, engasjement, kognitive krav, problemløsing I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan oppgavetyper spiller inn for elevenes engasjement og læring i et tenkende klasserom. I læreplanen ... -
Oppgavetyper i et tenkende klasserom: Et kvalitativt undervisningseksperiment om oppgavetyper i et tenkende klasserom
Prabaharan, Rohanraj; Bratvold, Marius (Master thesis, 2024)Nøkkelord: tenkende klasserom, engasjement, kognitive krav, problemløsing I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan oppgavetyper spiller inn for elevenes engasjement og læring i et tenkende klasserom. I læreplanen ... -
Qualities in mathematical discourses in kindergartens
Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald (Peer reviewed; Journal article, 2020)In this study we investigated qualities of the mathematical discourse in four kindergarten classes in which kindergarten teachers and 5-year-old children engaged in mathematical learning activities. We analysed differences ... -
Sosiale og sosiomatematiske normer på 9. trinn
Jørgensen, Pia Bøe; Jacobsen, Karen Natvig (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie med temaet sosiale og sosiomatematiske normer på ungdomsskolen. Sosiale normer er normer som kan eksistere i hvilket som helst vilkårlig fag på skolen, mens sosiomatematiske ... -
Sosiale og sosiomatematiske normer på et 9. trinn
Jacobsen, Karen Natvig; Jørgensen, Pia Bøe (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie med temaet sosiale og sosiomatematiske normer på ungdomsskolen. Sosiale normer er normer som kan eksistere i hvilket som helst vilkårlig fag på skolen, mens sosiomatematiske ... -
Tenkende klasserom versus tradisjonelt klasserom
Sillerud-Myrvang, Marit (Master thesis, 2024)I denne erfaringsbaserte masteroppgaven har jeg forsket på forskjeller mellom tradisjonelle klasserom og tenkende klasserom, med vekt på kommunikasjon, normer og elevenes problemløsningskompetanse. Jeg har brukt tidligere ...