Browsing AURA by Author "Horverak, May Olaug"
Now showing items 1-15 of 15
-
Annerledes, men lik - bildebøkers potensiale i forebygging av sosioemosjonelle vansker hos skeive elever.
Nygaard, Henrikke Tobiassen (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker potensialet til å bruke skeiv barnelitteratur med den hensikt å forebygge sosioemosjonelle vansker hos skeive elever. Forskningsmaterialet for studien er bildebøkene Wilma har to mammaer ... -
Challenges concerning argumentative writing in a second language context
Horverak, May Olaug (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
En lekbasert skolehverdag for elever som viser utagerende atferd
Dean, Rachel Marie; Johnsen, Silje (Master thesis, 2024)Hensikten med denne masterstudien var å undersøke hvordan lærere beskriver en utagerende atferd og hvordan atferden kommer til uttrykk. I tillegg var målet å finne ut hvordan tilrettelegging gjennom lek i begynneropplæringen ... -
En lekbasert skolehverdag for elever som viser utagerende atferd.
Dean, Rachel Marie; Johnsen, Silje (Master thesis, 2024)Hensikten med denne masterstudien var å undersøke hvordan lærere beskriver en utagerende atferd og hvordan atferden kommer til uttrykk. I tillegg var målet å finne ut hvordan tilrettelegging gjennom lek i begynneropplæringen ... -
English writing instruction in Norwegian upper secondary schools - a linguistic and genre-pedagogical perspective : Thesis for the degree of Philosophiae Doctor Department of Nordic and Media studies Faculty of Humanities and Education University of Agder and Faculty of English Adam Mickiewicz University, Poznań
Horverak, May Olaug (Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2016) -
Et spesialpedagogisk syn på lek i begynneropplæringen
Myran, Henriette (Master thesis, 2023)Lekens plass i skolen har endret seg gjennom årene og blir stadig diskutert. Til tross for skolens Reform i 97, viser en i delrapporten fra 2022, dessverre en nedgang i bruk av lek i skolen fra 2001 til 2021. Denne oppgaven ... -
Inkludering av elever med Autismespekterforstyrrelse i skolen. En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagoger i skolen jobber for å best mulig inkludere elever med ASF i skolehverdagen.
Yadgar, Eden Engesland (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er en kvalitativ studie som undersøker hvordan spesialpedagoger på skoler arbeider for å inkludere elever med autismespekterforstyrrelse (ASF) på best mulig måte i skolehverdagen. ... -
Lekens potensial i skolestarten
Storesund, Ingrid (Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som formål å undersøke lekens potensial i begynneropplæringen, knyttet til elever som viser utfordrende atferd. Studien har følgene problemstilling: Hvilket potensial ser lærere i lek for å skape en ... -
Lærernes perspektiver om livsmestring i skolen
Gaaserud, Gustav (Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn for prosjektet: Dagens unge rapporterer om større psykiske helseutfordringer enn tidligere. Innføringen av folkehelse og livsmestring som et tverrfaglig tema skal gi elevene kunnskap og verktøy til å ... -
Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - en studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag
Horverak, May Olaug; Hidle, Kari-Mette Walmann (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Online chat-support for bullying prevention and follow-up: an analysis of the characteristics of chat-users and their experiences
Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo; Horverak, May Olaug (Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was to examine data registered at an online bullying support chat-service over a three-year period to determine the characteristics of users and their experiences. The service was contacted 12,687 ... -
PhD revisited : English writing instruction in Norwegian upper secondary schools – a linguistic and genre-pedagogical perspective
Horverak, May Olaug (Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Se meg for den jeg er!
Fladlid, Ingunn (Master thesis, 2024)Bakgrunn for studien er at det rapporteres om økende utfordringer knyttet til barn og unges psykiske helse. Skolen favner de aller fleste mennesker i ung alder, og er derfor en viktig arena for å danne et godt grunnlag for ... -
Traumebevisst tilnærming i skolen
Andersen, Therese (Master thesis, 2022)Skolen rommer et vidt mangfold av barn med svært ulik erfaringsbakgrunn. Dette fører til ulike forutsetninger for både læring og utvikling. Flere studier, blant annet ACE-studien (Adverse childhood experiences), viser at ... -
Ufrivillig skolefravær sett fra de foresattes perspektiv
Hojem, Mari (Master thesis, 2024)Undersøkelser viser at selv om de fleste elevene trives på skolen, øker stadig andelen elever som ikke trives- og som gruer seg til å dra på skolen (Bakken, 2019; Enstad & Bakken, 2022). Dette har ført til at skoler og PPT ...