Blar i AURA på forfatter "Hidle, Kari-Mette Walmann"
-
Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehage
Hidle, Kari-Mette Walmann (Peer reviewed; Journal article, 2022)Praktiske erfaringer er en viktig kilde til sakkunnskap i samfunnsfag på småskoletrinnet. 97 prosent av elevene har 2–5 års barnehageerfaring når de begynner på skolen, og innholdet i barnehagehverdagen har betydning for ... -
Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet
Hidle, Kari-Mette Walmann; Krogstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2019)Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens ... -
"[...] det er for ungene sin del vi er her, det er ikke på grunn av noen andre på en måte" En kvalitativ studie av barnehagelæreres faglige skjønnsutøvelse når ferdigprodusert materiell blir førende for det pedagogiske arbeidet med rammeplanens fagområder
Sund, Solveig Byremo (Master thesis, 2023)Sammendrag Forskningsprosjektet belyser barnehagelærerprofesjonens egne opplevelser og erfaringer rundt bruken av faglig skjønn i forbindelse med ferdigprodusert materiell i barnehagen, da spesielt rettet mot rammeplanens ... -
Entreprenørskap som læringsstrategi i samfunnsfag? Samfunnsfagslæreres tilnærming til entreprenørskap
Kristensen, Trygve Solheim (Master thesis, 2022)Hvilke læringsmetoder kan man bruke i samfunnsfagundervisningen for å utvikle egenskaper, ferdigheter og kunnskaper som elevene trenger for å kunne møte framtiden? Og hvilke metoder kan man bruke for å møte de nye kravene ... -
”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag
Hidle, Kari-Mette Walmann; Skarpenes, Ove (Journal article; Peer reviewed, 2021)I 2020 trådte det nye læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020, i kraft i norsk skole. I artikkelen har vi valgt samfunnsfaget i ungdomsskolen som eksempelstudium. Vi presenterer en detaljert, empirinær analyse av forholdet ... -
Fra barnehagelærerens synspunkt, relevant?
Søderholm, Camilla (Master thesis, 2022)Barn med særskilte behov er et utbredt tema i barnehagen. I denne oppgaven har jeg sett på hvilke tanker og erfaringer barnehagelærere har i arbeidet med barn med særskilte behov. Med å fremheve barnehagelærernes tanker ... -
Hva er sammenhengen mellom teologi og samfunnssyn i Lausannebevegelsens primærdokument fra 1974, Lausannepakten?
Hidle, Kari-Mette Walmann (Master thesis, 2007) -
Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? En kvalitativ studie med intervju av seks ungdomsskolelærere som underviser i samfunnsfag.
Mathisen, Magnus (Master thesis, 2022)Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - en studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag
Horverak, May Olaug; Hidle, Kari-Mette Walmann (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
En statlig norm for livsfortolkning : en analyse av debatten om "Felles ekteskapslov for heterofile og homofile par” ved hjelp av Robert C. Nevilles teori om symbolsk engasjement
Hidle, Kari-Mette Walmann (Doktoravhandlinger ved Universitet i Agder; nr. 63, Doctoral thesis, 2013)In this study, the process leading up to the adoption of the Norwegian Same-sex marriage laws is taken as an example of how normativity is institutionalized in a field related to the religious dimensions of life, in a ...