Browsing AURA by Author "Herlofsen, Camilla"
Now showing items 1-12 of 12
-
Barnet skal oppleve seg ivaretatt PP-rådgiveres arbeid med barns rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet.
Jansen, Astrid; Müller, Christina Zarah Hodøl (Master thesis, 2024)Barns rett til medvirkning og rett til å bli hørt i saker som angår dem har blitt forsterket siden 1990-tallet. Dette er lovfestet i barnekonvensjonens (1989) artikkel 12, Grunnloven (1814) § 104 og opplæringsloven (1998) ... -
Barnet skal oppleve seg ivaretatt PP-rådgiveres arbeid med barns rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet.
Jansen, Astrid; Müller, Christina Zarah Hodøl (Master thesis, 2024)Barns rett til medvirkning og rett til å bli hørt i saker som angår dem har blitt forsterket siden 1990-tallet. Dette er lovfestet i barnekonvensjonens (1989) artikkel 12, Grunnloven (1814) § 104 og opplæringsloven (1998) ... -
"De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til"
Henriksen, Silje Fjellhøi; Thorsnæs, Edina (Master thesis, 2022)Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ... -
«De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til»
Thorsnæs, Edina; Henriksen, Silje Fjellhøi (Master thesis, 2022)Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ... -
Hvordan opplever PP-rådgivere taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet?
Bjelland, Stina (Master thesis, 2024)Barn og unge har rett til mulighet for læring, utvikling og mestring i et inkluderende miljø. I barnehagene vil dette være særlig viktig ettersom grunnlaget for videre deltakelse i samfunnet i stor grad påvirkes av opplevelser ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
Hervold, Gunn Beate Hoven; Skjævesland, Inger (Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
Hervold, Gunn Beate Hoven; Skjævesland, Inger (Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Inkluderingsdilemmaer i specialpædagogisk arbejde i børnehave
Kold, Helle (Master thesis, 2023)Børnehaveloven beskriver at børnehaven skal være en arena for fællesskab, venskab, demokrati og ligestilling, samt modarbejde alle former for diskriminering (Barnehageloven, 2005, §1). Børnehaveloven (Barnehageloven, 2005, ... -
Profesjoner i samspill Studentrefleksjoner fra deltakelse på tverrprofesjonelle seminardager om barn og unges velferd
Gundersen, Ellen Dahl; Ask, Torunn Alise; Melby, Kristian Leonard; Herlofsen, Camilla; Olsen, Anne Karin Vikstøl; Breistein, Arne (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole
Telhaug, Malene; Sanden, Emilie (Master thesis, 2022)Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ... -
Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole
Sanden, Emilie; Telhaug, Malene (Master thesis, 2022)Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ... -
The special education profession in four Nordic countries in light of evolving policies on inclusion and special needs education
Cameron, David Lansing; Herlofsen, Camilla; Jensen, Charlotte Riis; Lindqvist, Gunilla; Molbæk, Mette; Ström, Kristina; Sundqvist, Christel (Peer reviewed; Journal article, 2024)The purpose of this study was to explore the role of special education professionals in Denmark, Finland, Norway, and Sweden in light of educational policies and reforms. The study places emphasis on (a) the policy context ...