• Algoritmisk tenkning og matematisk modellering 

      Edvardsen, Rebecca; Vikhagen, Mari Katrine (Master thesis, 2023)
      Algoritmisk tenkning og modellering har fått økt oppmerksomhet i matematikkundervisningen etter innføringen av den nye læreplanen for matematikk i 2020. Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan elevers ...
    • Algoritmisk tenkning og matematisk modellering 

      Edvardsen, Rebecca; Vikhagen, Mari Katrine (Master thesis, 2023)
      Algoritmisk tenkning og modellering har fått økt oppmerksomhet i matematikkundervisningen etter innføringen av den nye læreplanen for matematikk i 2020. Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan elevers ...
    • Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner 

      Nordkvelle, Yngve; Eriksen, Stig; Hakel, Katja (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ...
    • Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner 

      Nordkvelle, Yngve; Eriksen, Stig; Hakel, Katja (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ...
    • Dybdelæring og programmering 

      Torsteinson, Gro Vermo (Master thesis, 2022)
      I den nye læreplanen har begrepene dybdelæring og programmering fått større plass enn i tidligere læreplaner. Begge begrepene knyttes opp mot kompetanser elevene trenger i samfunns- og arbeidslivet for det 21. århundre. ...
    • Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen? 

      Brandmo, Ingeborg; Mathisen, Anne (Master thesis, 2022)
      Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ...
    • Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen? 

      Brandmo, Ingeborg; Mathisen, Anne (Master thesis, 2022)
      Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ...
    • Læreres oppfatning av eksamensoppgavene i matematikk for LK20 i ungdomsskolen 

      Bjerkestrand, Christian (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om matetikklærere sin oppfatning av de nye eksamensoppgavene i matematikk i grunnskolen som har kommet i forbindelse med fagfornyelsen. Eksamensoppgaven som det er tatt utgangspunkt i er del 2 ...
    • Nye eksamensoppgaver i matematikk 

      Hornnes, Kristoffer André (Master thesis, 2023)
      When the new curriculum (LK20) came out, new tasks on the exam also came out. In mathematics, a new task category was also introduced. It was called task category 3 and it is tasks in this category that I used in my research. ...
    • Resonnering i eksamensoppgaver 

      Hauglid, Karina; Hetland, Mette Haver (Master thesis, 2024)
      Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering og argumentasjon presentert som ett av seks kjerneelementer. Vi ønsker å svare på problemstillingen: Hvordan er eksamensoppgaver i 1T et utgangspunkt for ...
    • Resonnering i eksamensoppgaver 

      Hauglid, Karina; Hetland, Mette Haver (Master thesis, 2024)
      Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering og argumentasjon presentert som ett av seks kjerneelementer. Vi ønsker å svare på problemstillingen: Hvordan er eksamensoppgaver i 1T et utgangspunkt for ...
    • Ungdomsskoleelevers utforskingskompetanse under en parprøve 

      Mæland, Helene; Nyhaven, Hege (Master thesis, 2024)
      Ved innføringen av kunnskapsløftet 2020, ble det introdusert kjerneelementer som skal være gjennomgående for hvert fag. Slik vi ser det har flere andre fag endret sin vurderingspraksis, for å imøtekomme nye krav i læreplanen. ...
    • Ungdomsskoleelevers utforskingskompetanse under en parprøve 

      Nyhaven, Hege; Mæland, Helene (Master thesis, 2024)
      Ved innføringen av kunnskapsløftet 2020, ble det introdusert kjerneelementer som skal være gjennomgående for hvert fag. Slik vi ser det har flere andre fag endret sin vurderingspraksis, for å imøtekomme nye krav i læreplanen. ...
    • Utforskende og etterforskende eksamensoppgaver 

      Hageland, Hallvard; Inntjore, Bjørg Aslaug (Master thesis, 2024)
      Endringer skjer stadig i samfunnet vårt. For å dekke behovene til fremtidens samfunn, ble kjerneelementene innført i matematikkfagene på skolen ved den nye læreplanen (LK20). Et av kjerneelementene er utforsking og ...
    • Utforskende og etterforskende eksamensoppgaver 

      Hageland, Hallvard; Inntjore, Bjørg Aslaug (Master thesis, 2024)
      Endringer skjer stadig i samfunnet vårt. For å dekke behovene til fremtidens samfunn, ble kjerneelementene innført i matematikkfagene på skolen ved den nye læreplanen (LK20). Et av kjerneelementene er utforsking og ...