Blar i AURA på forfatter "Cameron, David Lansing"
-
Accommodating Students With Special Educational Needs During School Closures Due to the COVID-19 Pandemic in Norway: Perceptions of Teachers and Students
Cameron, David Lansing; Matre, Marianne Engen; Canrinus, Esther Tamara (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Are We Talking about the Same Thing? A Survey of Preschool Workers’ Attitudes and Beliefs about Bullying
Kovač, V.B.; Cameron, David Lansing (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Bruk av tvang og makt
Elisabeth, Johnsen (Master thesis, 2024)Hensikten med studien er å utforske bolig- og skoleansattes erfaringer med og forståelse av bruk av tvang og makt ovenfor elever med psykisk utviklingshemming. Har følgende problemstilling: Hvordan forstår og erfarer ansatte ... -
Diagnosen har gitt meg mer selvtillit til å gjøre det jeg tror på, tro på det jeg gjør
Stulien, Solveig Licastri (Master thesis, 2023)I de fleste tilfeller oppstår symptomene på ADHD i barndommen, og tilstanden kan påvirke individets fungering videre i voksenlivet (Quinn & Madhoo, 2014). Mange kvinner får diagnosen i voksen alder, og dette er fordi de ... -
Efficacy of the portage early intervention programme ‘growing: birth to three’ for children born prematurely
Cameron, David Lansing (Journal article; Peer reviewed, 2020)Findings are presented from a study examining the effects of the home-based intervention ‘Growing: Birth to Three’ (GBT) on children born prematurely at a regional hospital in Norway over a four-year period. Nineteen ... -
Efficacy of the portage early intervention programme ‘growing: birth to three’ for children born prematurely
Cameron, David Lansing (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Elever med cerebral parese i ordinære videregående skoler: En kvalitativ studie om tidligere elever med cerebral parese sine forståelser og konstruksjoner av måten de ble ivaretatt i den ordinære videregående skolen.
Mathiassen, Solveig Eline (Master thesis, 2022)Konvensjonen om rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser (CRPD) skal sikre personer med funksjonsnedsettelser tilgang på tilrettelagt undervisning tilpasset den enkeltes behov i det miljøet som gir størst faglig ... -
En undersøkelse om PP-tjenestens arbeid med barnehagen
Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo; Tveit, Anne Dorthe (Skriftserien (Universitetet i Agder);155, Book, 2011) -
Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?
Thygesen, Ragnar; Briseid, Lars Gunnar; Tveit, Anne Dorthe; Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2011)Vi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, ... -
Hjelpeapparatets ivaretakelse av foreldre til barn med Tourettes syndrom
Larsen, Kamilla Løvjomås (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vinne økt innsikt i hvordan foreldre til barn med Tourettes syndrom blir ivaretatt av hjelpeapparatet etter diagnostisering. Dette forskningsarbeidet har dermed følgende problemstilling: ... -
Hvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
Friede, Pamela (Master thesis, 2022)Cerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få ... -
«Jeg skulle jo ønske de alltid var med». En kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning for tverrfaglig samarbeid i skolen.
Lauvsland, Ingrid (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven inngår i en fordypning i spesialpedagogikk og skal gi innsikt i PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning i tverrfaglig samarbeid. Prosjektet ble gitt tittelen «jeg skulle jo ... -
Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet
Birkeland, Nils Rune; Cameron, David Lansing; Aasebø, Turid Skarre; Wergeland-Yates, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte ... -
Lower secondary school pupils’ written descriptions of their experiences with bullying and the tendency to seek help
Cameron, David Lansing; Stray, Ingunn Elisabeth; Skreland, Lisbeth Ljosdal (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
The Nature of Bullying in Higher Education: A Comparative Study of Students’ Experiences in Ghana and Norway
Tay, Emmanuel Mensah Kormla; Cameron, David Lansing (Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was twofold: (a) to identify the negative behaviors that constitute bullying in higher education as reported by students, and (b) to explore differences in student experiences in two markedly ... -
Norwegian paediatric habilitation centres judge their own competence on cerebral visual impairment as limited
Friede, Pamela; Hollung, Sandra Julsen; Vik, Torstein; Andersen, Guro Lillemoen; Cameron, David Lansing; de Rodez Benavent, Sigrid Aune; Haugen, Olav Henrik; Lundervold, Tonje; Nicholas, Jude; Stadskleiv, Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2023)Aim: Cerebral visual impairment (CVI), a frequently occurring functional impairment in children with neurodevelopmental disorders, leads to communicative, social and academic challenges. In Norway, children with ... -
Online chat-support for bullying prevention and follow-up: an analysis of the characteristics of chat-users and their experiences
Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo; Horverak, May Olaug (Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was to examine data registered at an online bullying support chat-service over a three-year period to determine the characteristics of users and their experiences. The service was contacted 12,687 ... -
Samarbeid mellom skole og avlastningshjem rundt alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Le Vagueresse, Charlotte (Master thesis, 2024)Denne oppgaven er knyttet til det spesialpedagogiske feltet og forsøker å få en innsikt i opplevelsen av ansatte i skole og i avlastningshjem om fenomenet samarbeid rundt barn som har behov for Alternativ og supplerende ... -
A scoping review on the use of speech-to-text technology for adolescents with learning difficulties in secondary education
Matre, Marianne Engen; Cameron, David Lansing (Peer reviewed; Journal article, 2022)Conclusion The scoping review shows that very little research has been conducted on the use of STT for adolescents with learning difficulties in secondary education. Findings from the studies identified five areas of ... -
Segregerte opplæringstilbud - en del av den inkluderende skolen?
Eilertsen, Silje Gjøse (Master thesis, 2022)En inkluderende skole kan beskrives som en skole der elevmangfoldet aksepteres og respekteres, og i den forbindelse vektlegges elevens tilhørighet til en ordinær skole (Haug, 2020, 2021a). Retten til spesialundervisning ...