Blar i AURA på forfatter "Briseid, Lars Gunnar"
-
Demokratiforståelse og intensjoner i demokratioppdragelsen. Norske læreplaner mellom 1974 og 2010
Briseid, Lars Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2012)A democracy requires politically educated citizens who are capable of actively participating in the democracy. The school has played, and plays an important role in this context. This article contains an examination of ... -
Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?
Thygesen, Ragnar; Briseid, Lars Gunnar; Tveit, Anne Dorthe; Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2011)Vi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, ... -
Fra teori til praksis - med Levende Historie. Erfaringer fra et tverrfaglig prosjekt som kobler sammen fag og praktisk-estetiske virkemidler i lærerstudenters øvingspraksis
Briseid, Lars Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2011)Målet med studien var å undersøke om bruk av praktisk-estetiske virkemidler i et felles prosjekt mellom ulike fag i lærerutdanningens øvingspraksis kunne bidra til å knytte teori og praksis nærmere hverandre for lærerstudenter. ... -
Fra teori til praksis og tilbake igjen : forsøk med praksis som integrerende element i lærerutdanningen - PIL-prosjektet ved Universitetet i Agder
Briseid, Lars Gunnar (Skriftserien (Universitetet i Agder); 156, Book, 2013-04-05) -
Sammenheng mellom teori og praksis i lærerutdanningen? : Praksislæreres forståelse av og fortellinger om betydningen av tre intervensjoner for studenters utdanning til læreryrket
Briseid, Lars Gunnar; Werner, Sidsel (Skriftserien (Universitetet i Agder);163, Book, 2013-10-04) -
Skoledebatten på 1950-tallet : Fortsatt aktuell?
Briseid, Lars Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2009)Skoledebatten i Norge på 1950-tallet inneholdt mange av de samme temaene som debatten i dag. Skolens formål, differensieringsproblemet, skolens allmenndannende funksjon, synet på kunnskap og hvilken rolle skolen skal ha i ...