Browsing AURA by Author "Sørhaug, Jon Olav"
Now showing items 1-10 of 10
-
Collaborative Writing in L1 School Contexts: A Scoping Review
Svenlin, Mindy; Sørhaug, Jon Olav (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Fjernare og stadig nærmare : nærvær og fråvær i Jon Fosses lyrikk
Sørhaug, Jon Olav (Master thesis, 2006) -
Fra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres oppfatninger av grammatikk i norskfaget i videregående opplæring
Birkeland, Nils Rune; Flaten, Tom; Sørhaug, Jon Olav (Journal article, 2023)I denne artikkelen spør vi åssen seks norsklærere ser på si egen grammatikkundervisning i lys av kjerneelementet språket som system og mulighet i LK20. Vi undersøker åssen lærerne legitimerer grammatikkundervisning og hva ... -
Grunnskoleelevers bruk av kunstig intelligente chatbots i skriveprosessen
Homme, Abelone Mathilde Pettersen (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker bruken av kunstig intelligente skriveverktøy, spesifikt chatbots, i grunnskoleelevers skriveprosesser. Studien undersøker hvordan elever tar i bruk nettsidene ki.tenkemotoren.no og ki.ikrs.no, ... -
Hvordan legger fysiske lærebøker i norsk til rette for arbeid med digital kompetanse?
Meen, Anna (Master thesis, 2024)Digital kompetanse er det overordnede og gjennomgående temaet i denne masteroppgaven. Materialet i oppgaven består av 13 fysiske læremidler i norsk for mellomtrinnet, fra de to forlagene Cappelen Damm og Aschehoug. Alle ... -
Kven er det som skriv no? Aktuelle perspektiv på eit norskfag under press frå digital teknologi
Sørhaug, Jon Olav (Essay, 2023)Digitale skriveteknologiar forandrar dei måtane skriving føregår på i dag. Programvarer veks gradvis saman med våre daglege gjeremål. Ettersom norskfaget er ein arena som også omfattar digital teknologi, må ein vente seg ... -
På sporet av aktørar som skriv : Ein studie av to digitale samskrivingskasus i ein ungdomsskoleklasse
Sørhaug, Jon Olav (Doctoral Dissertations at the University of Agder; no. 389, Doctoral thesis, 2022)On the Trail of Actors Who Write is a study of two digital cases of collaborative writing in a Norwegian lower secondary school class. The study maps, analyzes and discusses the writing process in two collaborative writing ... -
Samtale mellom elever og teknologi
Masic, Karmel (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har undersøkt tre ulike typer samtaler mellom et utvalg elever og chatboten Sokrates, sett fra et språkvitenskapelig perspektiv. Språkbruk varierer ofte basert på ulike faktorer, som hvilken kontekst ... -
Trøbbel med kjernen av norskfaget? En studie av norsklæreres møte med fagets kjerneelementer
Birkeland, Nils Rune; Flaten, Tom; Sørhaug, Jon Olav (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
"Visste du at hjerte ikke slår evig?" En undersøkelse av et litteraturprosjekt med Anna Fiske sine bøker i en tredjeklasse
Loven, Trine (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan en tredjeklasse arbeidet med Anna Fiske (2020) sine Visste du at ...? -bøker i litteraturprosjektet Bøkenes verden. Informanter i dette prosjektet er elever på 3. trinn og kontaktlæreren ...