Skal alle bare støpes i en form? En kvalitativ studie om barnehagelæreres forståelse av tidlig innsats og normalitet.
Abstract
SAMMENDRAGDette forskningsprosjektet har tatt for seg tidlig innsats og normalitet. Formålet med oppgaven har vært å belyse hvordan barnehage ansatte forstår tidlig innsats og hvordan arbeidet med tidlig innsats kan ha innvirkning på forståelsen av normalitet. Det har ikke vært mål om å finne uttømmende svar eller konklusjoner, men en tanke om at oppgaven kan bidra til en større refleksjon omkring tidlig innsats og normalitet i den daglige praksisen i barnehagen. Masteroppgavens problemstilling er: Hvordan forstår barnehagelærere begrepet tidlig innsats og på hvilken måte kan det ha innvirkning på forståelsen av normalitet? Oppgaven tar utgangspunkt i en kvalitativ metode ved å benytte semistrukturert intervju av seks informanter. Informantene er barnehagelærer i ulike barnehager i Kristiansand kommune. Denne studien tar utgangspunkt i at forskeren har en hermeneutisk- fenomenologisk tilnærming til feltet. Forskningsprosjektet har funnet at tidlig innsats, som utdanningspolitisk begrep, kan ha innvirkning på hvilken forståelse barnehagelærere har om begrepet normalitet og hvordan dermed hvordan de gjennomfører det daglige arbeidet i barnehagen med tanke på barn som strever. Det kan virke som om begrepet tidlig innsats bidrar til at barnehagelærer plassere flere barn i behov for forebyggende tiltak og spesialpedagogisk hjelp.
Nøkkelord: Tidlig innsats, normalitet, kvalitet, forebygging, spesialpedagogikk, relasjon og utviklings psykologi.