Hvordan opplever pedagogiske ledere å følge opp barn som er blitt utsatt for omsorgssvikt? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes erfaringer knyttet til oppfølging av omsorgssvikt.
Abstract
Omsorgssvikt kan vise seg i ulike former og kan ha store negative konsekvenser for barns trivsel og utvikling. Pedagogiske ledere i barnehagen representerer en arena for støtte og omsorg.
Formålet med denne studien var å undersøke hvordan pedagogiske ledere opplever å følge opp barn som er blitt utsatt for omsorgssvikt. Problemstillingen jeg har forsøkt å besvare er: “Hvordan opplever pedagogiske ledere å følge opp barn som er blitt utsatt for omsorgssvikt?”.
Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie der jeg gjennom semistrukturerte - og minifokus-intervjuer har innhentet informasjon fra informanter som har lang erfaring med å jobbe som pedagogisk leder i barnehage og følge opp omsorgssvikt. Utvalget bestod av fire informanter fra ulike geografiske områder. Alle informantene hadde jobbet som pedagogisk leder mellom 10-20 år, og alle hadde erfaring med oppfølging av omsorgssvikt. Intervjuene ble gjennomført i barnehagene, og er i etterkant blitt transkribert og analysert ved bruk av tematisk analyse.
Funnene som kommer frem i forskningsprosjektet viser kompleksiteten knyttet til arbeid med oppfølging av omsorgssvikt i barnehagen. Følsomme prosesser er involvert både i ulike samarbeid og i det direkte arbeidet med barnet. Forskningsprosjektet understreker viktigheten av å tenke helhet rundt oppfølgingen av sårbare barn, og at det er mange faktorer som påvirker hvordan kvaliteten oppfølgingen får. Mine funn viser at faktorer som barnehagens ledelse, arbeidsmiljø, organisering og ressurser, barnevernets taushetsplikt, profesjonalitet, samt støtte og veiledning til pedagogiske ledere, spiller en stor rolle i kvaliteten på oppfølgingen.
Nøkkelord: Omsorgssvikt, samarbeid, tiltak