Hva opplever lærere er nødvendig for å kunne bruke digital teknologi til å styrke inkluderingen av elever med lærevansker?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141579Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien utforsker læreres opplevelser knyttet til bruk av digital teknologi for å fremme inkluderende undervisning med bakgrunn i den vedvarende utfordringen med å inkludere elever med spesielle behov i ordinær undervisning, samtidig som det er en økende tilgjengelighet av digitale verktøy i utdanningen. Målet er å forstå hva som skal til for at digital teknologi kan bidra til å tilpasse opplæringen individuelt og sikre rettferdig behandling, slik at alle elever får lik mulighet til læring. Derfor ble problemstillingen: Hva opplever lærere er nødvendig for å kunne bruke digital teknologi til å styrke inkluderingen av elever med lærevansker? For å svare på problemstillingen, ble det formulert tre forskningsspørsmål:1) Hva legger lærerne i begrepet inkluderende undervisning?2) Hva brukes av digital teknologi for å styrke inkluderingen av elever med lærevansker?3) Hva slags erfaringer har lærerne med å bruke digital teknologi?
Studien har en kvalitativ tilnærming da problemstillingen er eksplorerende, som vil si at den gir rom for å utforske kontekstuelle sammenhenger. Dataene ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervjuer med fire lærere fra ulike skoler, som alle hadde erfaring med bruk av digitale verktøy i undervisningen. Etter innsamlingen ble dataene analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Gjennom intervjuene kommer det frem at lærernes forståelse av inkluderende undervisning omfatter viktige aspekter som mestring, fellesskap og individuell tilpasning, samtidig som de møter utfordringer med å realisere inkludering i praksis på grunn av variasjon i elevers forutsetninger og behov. Lærerne ønsker å bruke digitale verktøy, men møter praktiske og psykologiske hindringer. De tar ansvar for sin egen kompetanseutvikling innen digital teknologi, og opplever at dagens opplæringssystem ikke er tilstrekkelig. Videre spiller skoleledelsen en viktig rolle i å støtte lærernes utvikling av digital kompetanse, men må balansere dette med økonomiske realiteter. For at lærere skal kunne bruke digital teknologi til å styrke inkluderingen av elever med lærevansker opplever de derfor at det er nødvendig med en kombinasjon av tilgjengelige, motiverende og tilpassede digitale verktøy, sammen med tilstrekkelig opplæring, støtte til egen kompetanseutvikling og ressurser fra skoleledelsen.
Nøkkelord: Profesjonsfaglig digital kompetanse, inkluderende pedagogikk, tilpasset opplæring, likeverd og kompetanseutvikling