Samarbeid i praksis: En kvalitativ studie om samarbeid mellom lærere og spesialpedagoger rundt tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Description
Full text not available
Abstract
Den norske skolen har gjennomgått store endringer de siste hundre årene, og er i dag preget av et mangfold av elever med ulike behov og forutsetninger (Säljö, 2020). For å møte og ivareta mangfoldet trengs en kompleks sammensetning av kompetanse, og det har derfor blitt et økt fokus på samarbeid mellom lærere og spesialpedagoger. I denne studien ble følgende problemstilling undersøkt: «Hvordan opplever lærere og spesialpedagoger gjensidig samarbeid fra ordinær undervisning til spesialundervisning?». Målet med studien var å kunne forstå bakgrunnen for læreres og spesialpedagogers samarbeid, og hvilke opplevelser de har med samarbeid rundt overgangen fra ordinær undervisning til spesialundervisning. Datamaterialet er samlet inn gjennom kvalitative intervju med to lærere og to spesialpedagoger. Funnene indikerer at både lærere og spesialpedagoger opplever et godt og gjensidig samarbeid, hvor terskelen for å kontakte hverandre er svært lav. Det kommer også frem at samarbeidet settes særlig høyt rundt vurderingen av om elevers utbytte er tilfredsstillende, eller om det er behov for å starte overgangsprosessen til spesialundervisning. En begrunnelse for samarbeidet var at de to ulike fagfeltene bidrar med ulike perspektiv som komplementerer hverandre, og gir elevene et mest mulig helhetlig opplæringstilbud.Studien bidrar med å belyse både læreres og spesialpedagogers opplevelse av å samarbeide med hverandre, samt hvordan dette foregår i overgangen fra ordinær undervisning til spesialundervisning. Den belyser også det dagsaktuelle spørsmålet om hvorvidt læreres spesialpedagogiske kompetanse bør økes, eller om kompetansebehovet i skolen dekkes gjennom samarbeid med spesialpedagoger.