Fysisk aktivitet på idrettsfritidsordning
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Helsefordelene med fysisk aktivitet er godt dokumentert, og ved å legge et godtgrunnlag for dette tidlig i barneårene vil dette kunne fremme helse. Fysisk aktivitetsnivå hartidligere blitt kartlagt på skolefritidsordninger (SFO), men dette er imidlertid ikke blitt gjortpå idrettsfritidsordning (IFO).
Hensikt: Kartlegge det fysiske aktivitetsnivået hos barn i 1.-4. klasse som går på IFO, itillegg til å undersøke om det var forskjeller i aktivitetsnivå da barna var på IFOsammenlignet med SFO eller når de gjorde noe «Annet» etter skoletid.Metode: Tverrsnittstudie der fysisk aktivitetsnivå ble målt med akselerometer på 64 barn i 1.-4. klasse fra to IFO’er over syv påfølgende dager. 59 barn (31% jenter) ble inkludert ianalysene (≥600 min med målinger i minst én dag). Paret t-tester benyttet for å sammenligneaktivitetsnivået på dager med IFO vs. SFO og IFO vs. «Annet», i tillegg til tidsrommet 13:00-16:00.
Resultater: Daglig hadde barna på IFO 82 min med aktivitet på moderat-til-høy intensitet,27,5 min var i IFO tiden, guttene var signifikant mer aktive enn jentene (p=0.001). Barnahadde et høyere aktivitetsnivå på dager med IFO versus dager med «Annet». I tidsrommet13:00-16:00 hadde barna i gjennomsnitt 16.2 (SD 15.7) flere minutter på moderat-til-høyintensitet (p< 0.001) på IFO sammenlignet med «Annet». Det var ingen forskjeller iaktivitetsnivå på dager med IFO sammenlignet med SFO.
Konklusjon: 73% av barna på IFO tilfredsstilte anbefalingene for fysisk aktivitet, der guttenevar mer aktive enn jentene. Barna hadde et høyere fysisk aktivitetsnivå da de var på IFOsammenlignet med da de gjorde noe «Annet» etter skoletid, mens det ikke var noen forskjellermellom IFO og SFO i aktivitetsnivå.
Nøkkelord: Barn, fysisk aktivitet, idrettsfritidsordning, skolefritidsordning