«ChatGPT er jo tilsynelatende veldig smart, men så er den jo litt dum og»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140278Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SammendragI denne masteroppgaven undersøker vi norsklæreres vurdering av ChatGPTs potensial somverktøy i norskfagets for- og etterarbeid. Undersøkelsen baserer seg på semistrukturerte,kvalitative intervjuer med fire norsklærere på barnetrinn. Med en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming ønsker vi å få frem hvordan norsklærere på barnetrinnet vurdererpotensialet til ChatGPT, og knytte dette opp mot tidligere forskning, teoretiske rammeverk ogøvrig teori. Vi forholder oss gjennomgående til tre forskjellige bruksområdekategorier;ChatGPT som innholdsleverandør, lærerassisten og evaluator. Disse kategoriene forholderseg til chatbotens potensiale i for- og etterarbeidet.
Problemstillingen lyder: Hvordan ser lærere på potensialet til generativ KI forundervisningsarbeid i norskfaget på barnetrinnet? Det mest fremtredende resultatet var at allelærerne vurderte potensialet i etterarbeidet som lavt eller ikke-eksisterende. Det var derimoten betydelig høyere vurdering av ChatGPTs potensial i forarbeidet. Likevel så vi at desto mererfaren og kompetent læreren var med digitale verktøy, desto lavere vurderte de ChatGPTspotensial.
Felles for alle lærerne var at de vurderte ChatGPT med et kritisk blikk, og at de derfor veidechatbotens produksjonsegenskaper opp mot det de mente gav elevene de bestelæringsforutsetningene. Måten de tilnærmet seg chatboten på varierte, men ønsket om åforsikre seg om at elevene fikk et godt læringsutbytte besto.