I hvilken grad samsvarer foreldrerapportering av barns språkmestring ved fireårsalder med barnas språkferdigheter kartlagt med validerte språktester på samme tidspunkt?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137879Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke i hvilken grad foreldres rapportering av barnets språk samsvarer med barnets faktiske ferdigheter.
Studien har benyttet en kvantitativ forskningsmetode for å undersøke sammenhengen mellom foreldrerapportering av barnets språkmestring og barnets faktiske språkferdigheter målt med validerte språktester. Utvalget består av 98 barn i aldersgruppen fire år og deres foreldre. Forskningsdesignet er en tversnittundersøkelse hvor studiens datasett er innhentet på ett måletidspunkt for å undersøke den nåværende sammenhengen mellom subjektive og objektive målinger av barns språkferdigheter ved fireårsalder.
Studiens resultater viser få signifikante korrelasjoner mellom foreldrerapportering av barnets språkmestring og barnets språkferdigheter målt objektivt gjennom standardiserte språktester ved fireårsalder. Dette indikerer utfordringer knyttet å vurdere barnets språkmestring utelukkende basert på foreldres subjektive observasjoner. Studiens funn indikerer også at graden av samsvar mellom foreldrerapportering av barnets språkmestring og objektive språktester avhenger av barnets fødselsrekkefølge.
Det konkluderes med at studiens funn tyder på og synliggjør at kompleksiteten i å vurdere språkmestring. Dette antyder at foreldrerapportering alene ikke er tilstrekkelig for å få et helhetlig bilde av barnets faktiske språkferdigheter.