Digital kokebok i helsetjenesten. Erfaringer fra ansatte i en bolig for mennesker med utviklingshemming.
Description
Full text not available
Abstract
Utviklingssenter for hjemmetjenester Vestfold har utviklet en digital kokebok for å gi mennesker med utviklingshemming økt ernæringskompetanse og selvstendighet i matlaging. Denne studien undersøker hvilke erfaringer ansatte i en kommune i Norge gjorde seg under implementeringen av digital kokebok, i en bolig for mennesker med utviklingshemming, og har følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer hadde ansatte i en tilrettelagt bolig for mennesker med utviklingshemming med implementeringen av en digital kokebok i tjenesten?». Det er brukt kvalitativ metode i form av semistrukturerte intervju for å samle inn datamaterialet, og dataene er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Funnene i studien indikerer at informantene erfarte flere hindringer ved implementeringen. Utfordringene var særlig knyttet til manglende opplæring, dårlig brukervennlighet, manglende motivasjon og tidsressurser for å bruke kokeboken, samt manglende forståelse for nytteverdien av kokeboken. Informantene gav uttrykk for at flere av disse hindringene var knyttet til manglende opplæring i det digitale verktøyet. Resultatene i studien indikerer at vellykket implementering av digitale verktøy i en bolig for mennesker med utviklingshemming i større grad kan sikres gjennom involvering og oppfølging av de ansatte i implementeringsfasen.