Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlungland, Monica
dc.date.accessioned2024-04-29T06:16:18Z
dc.date.available2024-04-29T06:16:18Z
dc.date.created2023-01-25T10:27:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKlungland, M. (2023). Romtidmaterialisering og subjektivering: Kunst-og håndverksdidaktikk under posthumane betingelser. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk, 16 (2).en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128290
dc.description.abstractSkole og utdanning er gjennom en markedsliberal utdanningspolitikk fanget under det som kan defineres som posthumane,historiske betingelser. Dette har ført tilen rasjonell pedagogikk som utfordrerdet humane i utdanningogbringer med segen risiko for atbåde elev-og lærerrollen føres motindivid-ualisme. Individualismen kan utfordres gjennom å tone nedoppmerksomheten på tilegnelse av definerte kompetanserog på produksjon av originale og personlig objekter.Vi kan i stedetløfte frem hvordan rom, tid og bevegelse både er fagets virkemidler og samtidig noe som blir til i fagets skapende praksis.Vedå være oppmerksomt til stede i skapende praksis med materialer, som foregår her og nå, kanelevenefå utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang. De kan i dialog med en materiell og sosial verden få oppleveå eksistere som subjekt og få erfaring medå utøve etisk og estetisk ansvarlighet. På dennemåten kan de utvikletro på at en annen fremtid er mulig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleRomtidmaterialisering og subjektivering: Kunst-og håndverksdidaktikk under posthumane betingelseren_US
dc.title.alternativeRomtidmaterialisering og subjektivering: Kunst-og håndverksdidaktikk under posthumane betingelseren_US
dc.title.alternativeSpace-time materialization and subjectivation Art and craft didactics under posthuman conditionsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Idrettsmedisinske fag: 850en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.4799
dc.identifier.cristin2114521
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal