Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNesheim, Katrine Sirnes
dc.date.accessioned2024-04-12T11:42:38Z
dc.date.available2024-04-12T11:42:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNesheim, K.S. (2023) Samisk kunst i Minecraft. Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3126295
dc.descriptionMaster´s thesis in Teacher Education, level 5-10, University of Agder, Faculty of Humanities and Education, 2023en_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra fysisk verk til digitalt spill. Gjennom a/r/tografisk tilnærming og urfolksmetodologi har jeg utviklet et undervisningsopplegg i Minecraft med utgangspunkt i kunstverket Illegal Spirits of Sápmi (2022) av Anders Sunna. Verksanalyse og intervju med kunstneren, samt teori om dekolonisering og ubehagets pedagogikk, legger grunnlag og føring for utformingen av undervisningsopplegget og videre drøfting om didaktiske potensialer og aktualisering av samiske perspektiver i skolen. Undersøkelsens resultat viser at nye kunstformidlingssituasjoner i skolen er nødvendig for inkludering og aktualisering av samisk samtidskunst som engasjerer elever. Minecraft kan bidra til tilgjengeliggjøring av samisk kunst hvor elever er aktive og delaktige med den. Mitt undervisningsopplegg er ikke en erstatning av det fysiske verket, men en ny dimensjon til det. Ubehag gjennom oppgavens tematikk og bildets motiv har vært virkemiddel for bevisstgjøring og lærerike samtaler, både hos meg selv, og for elever og lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectKH501en_US
dc.titleSamisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2023 Katrine Sirnes Nesheimen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143en_US
dc.source.pagenumber84 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal