Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSivertsen, Ingrid Berg
dc.contributor.authorHaneberg, Dag Håkon Andre Åsmundhavn
dc.contributor.authorSolvoll, Sølvi
dc.date.accessioned2024-03-05T13:51:38Z
dc.date.available2024-03-05T13:51:38Z
dc.date.created2023-08-11T16:30:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSivertsen, I. B., Haneberg, D. H. A. Å. & Solvoll, S. (2023). Fremtidens innovatører gjennom studentfrivillighet?. Magma forskning og viten, 26(3), 84-91.en_US
dc.identifier.issn1500-6069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121117
dc.description.abstractInnovative løsninger og nyskapende virksomheter er sentralt for et velferdssamfunn,og for å få til det i tiden fremover må dagens studenter opparbeide seg innovasjonskompetanse. Dessverre er dette kompetanser som ikke nødvendigvis blir vektlagt utviklet i løpet av det formelle studieløpet. Samtidig består studietiden av mer enn det formelle studieløpet, og ved norske universiteter og høyskoler er det mange ulike frivillige organisasjoner drevet av studentene selv. Dette gjør at studenter opparbeider seg mye kompetanse gjennom engasjement i studentdrevne organisasjoner, og denne artikkelen setter søkelys på hvilke innovasjonskompetanser som utvikles, og hvordan dette eventuelt skjer. Først utviklet vi et rammeverk for innovasjonskompetanse bestående av: (1) kreativitet og utforskende aktivitet, (2) problemløsning, (3) strategisk tenkning, samt (4) samarbeids- og kommunikasjonsferdigheter. Deretter gjennomførte vi en studie med dybdeintervjuer med 14 studenter ved ulike utdanningsinstitusjoner i Norge som til sammen enten deltar eller har deltatt i 51 ulike verv. Funnene våre viser hvordan engasjement utover studiene bidrar til at studentene tilegner seg kunnskaper som de ikke får gjennom studiene. Økt kompetanse i å jobbe i tverrfaglige grupper, trygghet i håndtering av konflikter, handlingskompetanse og større nettverk er noen erfaringer studentene sitter igjen med som er i samsvar med innovasjonskompetanse. Vi mener derfor at studentfrivillighet kan gi viktig innovasjonskompetanse for fremtidens arbeidsliv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFremtidens innovatører gjennom studentfrivillighet?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s).en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber84-91en_US
dc.source.volume26en_US
dc.source.journalMagma forskning og vitenen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/magma.v26.1318
dc.identifier.cristin2166448
dc.description.localcodePaid open accessen_US
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal