Trivsel på arbeidsplassen
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Å være i arbeid spiller en sentral rolle i folkehelseperspektivet, og fungerer som en nøkkelkilde til økonomisk sikkerhet, sosial tilknytning og personlig utvikling. Trivsel på arbeidsplassen er kritisk både for livskvaliteten og produktiviteten på arbeidsplassen. En støttende arbeidsplass er essensielt, ikke bare for å forebygge stress og helseproblemer, men også for å fremme vekst på både individuelt og organisatorisk nivå.
Studiens hensikt: Denne studiens hensikt er å undersøke hvordan det å jobbe systematisk med det psykososiale arbeidsmiljøet i en bedrift påvirker ansattes trivsel. Den fokuserer på medarbeidernes erfaringer og perspektiver, samt teamledernes strategier og metoder for å fremme trivsel.
Problemstilling: Hvordan påvirker systematisk arbeid med psykososiale arbeidsmiljøet ansattes trivsel i service bedrift?
Metode: Kvalitativ forskningsintervju er benyttet som datainnsamlingsmetode. Studien inkluderer syv deltakere, bestående av fire medarbeidere og tre teamledere ansatt i bedriften. Datamaterialet er analysert med bruk av tematisk analyse.
Resultater: Studiens funn viser at medarbeiderne setter pris på annerkjennelse, bli involvert i beslutninger og ærlig kommunikasjon fra ledelsen. Viktigheten av regelmessige medarbeidersamtaler og muligheten for tilbakemeldinger er nøkkelen for å føle seg verdsatt. Videre fremhever medarbeiderne viktigheten av en balansert arbeidsbelastning og realistiske krav. Teamlederne legger vekt på å etablere sterke, respektfulle relasjoner, hvor det innebærer en inkluderende arbeidskultur, og anerkjenner at effektiv kommunikasjon og en balansert tilnærming til arbeidskrav og stress er nøkkel til et positivt arbeidsmiljø som fremmer trivsel.
Konklusjon: Funnene avdekker at systematisk arbeid med det psykososiale arbeidsmiljøet i bedriften forbedrer ansattes trivsel, gjennom økt annerkjennelse, involvering, jevn arbeidsbelastning og klar kommunikasjon fra ledelsen.