Show simple item record

dc.contributor.authorMunim, Ziaul Haque
dc.contributor.authorBerg Franken, Guro
dc.contributor.authorRykkja, Anders
dc.date.accessioned2024-02-01T13:10:50Z
dc.date.available2024-02-01T13:10:50Z
dc.date.created2024-01-28T14:42:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMunim, Z. H., Berg Franken, G. & Rykkja, A. (2023). Norske folkefinansieringskampanjer – en analyse. Praktisk økonomi & finans, 39(4), 368-380.en_US
dc.identifier.issn1504-2871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115068
dc.descriptionAuthor's accepted manuscripten_US
dc.description.abstractStatistikk utarbeidet av Norsk Crowdfunding Forening viser at bruken av fol-kefinansiering blant jobbskapere og etablerere Norge har vært i kontinuerlig sterk vekst over år.1 Derfor er det behov for kunnskap knyttet til hvordan denne formen for folkefinansiering er tatt imot og virker i en norsk kontekst. Artikkelens bidrag er en analyse av prosjekter innen de kulturelle og kreative næringer som er forsøkt finansiert mellom 2010 og 2020 via den amerikan-ske folkefinansieringsplattformen Kickstarter. I analysen påvises en sammen-heng mellom kampanjeutfall og variablene finansieringsmål, geografisk lokasjon og prosjektkategori. Imidlertid kan man over tid observere en større nedgang i antall lanserte kampanjer og en mindre reduksjon i innsamlet beløp per år. Funnene indikerer en markedskonsentrasjon for denne folkefi-nansieringsformen, som peker i retning av en fortetning i form av færre, men mer ambisiøse, kampanjer økonomisk sett. Resultatene gir ideer til videre forskning, noe som det åpent tilgjengelige datasettet benyttet i analysen muliggjør.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNorske folkefinansieringskampanjer – en analyseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Universitetsforlaget ASen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.source.pagenumber368-380en_US
dc.source.volume39en_US
dc.source.journalPraktisk økonomi & finansen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/pof.39.4.6
dc.identifier.cristin2236180
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 301291en_US
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal