Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHidle, Kari-Mette Walmann
dc.contributor.authorSund, Solveig Byremo
dc.date.accessioned2024-01-18T17:23:11Z
dc.date.available2024-01-18T17:23:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:178860811:50911014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3112619
dc.description.abstractSammendrag Forskningsprosjektet belyser barnehagelærerprofesjonens egne opplevelser og erfaringer rundt bruken av faglig skjønn i forbindelse med ferdigprodusert materiell i barnehagen, da spesielt rettet mot rammeplanens fagområder. Ferdigprodusert materiell er i dette forskningsprosjektet forstått som materiell private barnehagekjeder selv har utviklet til bruk i det pedagogiske arbeidet med rammeplanens fagområder i sine barnehager. Masteroppgavens hovedproblemstilling: Hvordan forholder barnehagelærerne seg til ferdigprodusert materiell i det pedagogiske arbeidet med rammeplanens fagområder? Studien er kvalitativ og basert på et filosofisk hermeneutisk vitenskapelig ståsted. Empirien er innhentet ved hjelp av semistrukturerte intervjuer av fire barnehagelærere som arbeider i hver sin barnehage tilhørende den samme private barnehagekjeden. Empirien er analysert ved hjelp av tematisk analyse, og som teoretisk innramming er det brukt profesjonsteori, samt teori som omhandler barnehagelærerprofesjonen spesielt. Studien finner at det for barnehagelærerne i denne studien først og fremst er hensynet til barna og barnegruppenes interesser som danner grunnlaget for det faglig pedagogiske arbeidet med rammeplanens fagområder. Det er også viktig for barnehagelærerne at barna og barnegruppene er medvirkende i disse prosessene. Hensynet til barnas og barnegruppenes interesser og deres mulighet for medvirkning er også utgangspunkter for de vurderingene og tilpasningene barnehagelærerne gjør av det ferdigproduserte materiellet. Funnene viser også at barnehagelærernes utøvelse av faglig skjønn bygger på både formell kunnskap og praktisk erfaring fra yrket. Et annet funn er at barnehagelærerne i studien opplever å ha autonomi til å bruke faglig skjønn i møte med det ferdigproduserte materiellet. Funnene tyder også på at barnehagelærerne i liten grad har vært involvert i utviklingen av det ferdigproduserte materiellet. Nøkkelord: Profesjon, barnehagelærere, faglig skjønn, autonomi, ferdigprodusert materiell, private barnehagekjeder Abstract The research project sheds light on the kindergarten teacher profession´s own experiences regarding the use of professional discretion in connection with ready-made materials in kindergartens, particularly aimd at the subject areas of the national framework plan. In this research project, ready-made materials are understood as material that private kindergarten chains themselves have developed for use in the pedagogical work with the subject areas of the national framework plan in their kindergartens. The main research question for the master´s thesis: How do kindergarten teachers relate to ready-made material in their pedagogical work with the subject areas of the national framework plan? The study is qualitative and based on a philosophical hermeneutic scientific point of view. The empirical data were obtained using semi-structured interviews of four kindergarten teachers who work in separate kindergartens belonging to the same private kindergarten chain. The empirical data has been analysed using thematic analysis, and professional theory has been used as a theoretical framing, as well as theory that deals with the kindergarten teacher profession in particular. The study finds that for the kindergarten teachers in this study it is first and foremost consideration of the interests of the childeren and groups of childeren that forms the basis of the professional pedagogical work with the subject areas of the national framework plan. It is also important for the kindergarten teachers that the childeren and groups of childeren are involved in these processes. Consideration for the interests of the childeren and goups of childeren and their opportunities for participation are also starting points for the assessments and adaptations the kindergarten teachers make of the ready-made material. The findings also show that kindergarten teachers professional discretion is exercised on the basis of both formal knowledge and experince from the profession. Another finding is that the kindergarten teachers experience that they have autonomy to use professional descretion when encountering the ready-made material. The findings also indicates that kindergarten teachers have had little involvement in the devolopment of the ready-made material. Keywords: Profession, kindergarden teachers, professional discretion, autonomy, ready-made material, private kindergarden chains
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"[...] det er for ungene sin del vi er her, det er ikke på grunn av noen andre på en måte" En kvalitativ studie av barnehagelæreres faglige skjønnsutøvelse når ferdigprodusert materiell blir førende for det pedagogiske arbeidet med rammeplanens fagområder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel