Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRambø, Gro Renée
dc.contributor.authorBrennsæter, Erik
dc.date.accessioned2024-01-06T17:23:27Z
dc.date.available2024-01-06T17:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:177887321:43248845
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110251
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker potensialet til språklæringsstrategier innenfor rammen av helhetslesing og klasselesekurs i norskopplæring for voksne andrespråksinnlærere. Målet med oppgaven er å finne ut om klasselesekurs, den metodiske rammen helhetslesing, med sin balanserte tilnærming til leseopplæring, og språklæringsstrategier med fokus på avkoding og forståelse har et potensial i norskundervisningen for voksne andrespråksinnlærere. Med en forankring i den vitenskapsteoretiske retningen kritisk realisme, er studien gjennomført innenfor en aksjonsforskningsramme, og har et mixed method-design med data fra både elever og lærere. Datamaterialet består av resultater fra screeningtester i ordavkoding og leseforståelse som elevene gjennomførte i forbindelse med to klasselesekurs skoleåret 2021/2022, elevlogger fra arbeidsøkter i klasselesekursene, elev- og lærerevalueringer etter hvert klasselesekurs og intervjuer med elever og lærere etter det andre klasselesekurset. En praksisnær tilnærming skaper behov for kunnskap fra flere disipliner, og det teoretiske grunnlaget for studien er hentet fra lingvistisk teori knyttet til norsk og internasjonal forskning på andrespråkstilegnelse, lesing og literacy og motivasjons- og mestringsteori. Både testresultater, logger, evalueringer og intervjuer bekrefter at språklæringsstrategier for mange elever har blitt nyttige verktøy i arbeidet med å tilegne seg norsk som andrespråk. Dette kommer først og fremst til uttrykk gjennom økte ferdigheter i å dele ord i stavelser og en mer nøyaktig og kontrollert lesing. Arbeid med ord og begreper i begrepskart har dessuten bidratt til økt leseforståelse. Mange elever har begynt å bruke strategier på egenhånd, og evner å velge strategier som er hensiktsmessige i forhold til utfordringene de har med lesing. Til tross for at mange av elevene har kommet relativt kort i norskinnlæringen, gir de likevel uttrykk for at språklæringsstrategiene har vært til hjelp i språkinnlæringen. Oppgavens konklusjon er at potensialet for språklæringsstrategier innenfor rammen av helhetslesing og klasselesekurs i norskopplæringen for voksne andrespråksinnlærere er stort, forutsatt at det settes av tilstrekkelig med tid, siden både endring av strategier og tilegnelse av nye strategier er tidkrevende prosesser.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSpråklæringsstrategier, helhetslesing og klasselesekurs i en andrespråkskontekst: En undersøkelse av potensialet til språklæringsstrategier innenfor rammen av helhetslesing og klasselesekurs i norskopplæring for voksne andrespråksinnlærere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel