dc.description.abstract | Sammendrag
Masteroppgaven Hele historien? Om en spiral av taushet som holder fortielser og
hemmeligheter i en skrustikke. En tematisk analyse av Merethe Lindstrøms roman Dager i
stillhetens historie (2011), består av 126 sider inkludert litteraturliste. De fire
forskningsspørsmålene strukturerer hovedtemaene i oppgaven; Taushet og stillhet, demens,
minner og traumer og etterminne – postmemory. Jeg stiller det samme spørsmålet til alle de
fire temaene og spør: Hvordan beskrives de og hvilken betydning har de? Fortellingen er lagt
til nåtiden og blir fortalt i en temporal blanding av presens, preteritum og preteritum perfekt.
Slik får romanen både en simultan og etterstilt narrasjon. Den narrative strukturen minner om
et tradisjonelt autobiografisk mønster med forbilder i vitnefortellinger. Romanens
narratologiske form er i hovedsak en monologisk 1. personsfortelling av hovedperson og
forteller Eva. Den monologiske formen gjenspeiler tausheten og den manglende
kommunikasjonen mellom romanens personer, og dette er et viktig tema både i romanen og i
min oppgave.
Romanen handler om det aldrende pensjonerte ekteparet Eva og Simon og deres tre voksne
døtre. Eva var lektor norsk på videregående og Simon var lege. Livet deres preges av en svært
traumatisk fortid som de holder hemmelig for døtrene. Simon er jøde og hans traumer har
direkte forbindelser til andre verdenskrig og Holocaust. Da Eva var tenåring, fikk hun en sønn
som ble adoptert bort da han var seks måneder gammel. Disse traumatiske hendelsene blir
også holdt skjult for døtrene. Tausheten får konsekvenser for døtrenes mulighet til en ekte og
sannferdig identitetsdannelse, og fører også til at det blir brudd i minneoverføringen mellom
foreldrene og døtrene. Fortellingen er lagt til nåtiden samtidig som Evas mange
retrospeksjoner avslører den traumatiske fortiden. Romanen har derfor en ikke-lineær form og
mange skifter frem og tilbake mellom tidsplanene. Tausheten, manglende tillit og
kommunikasjon i familien blir ytterligere forsterket da Simon blir dement. Hjemsøkende
minner og hyppige gjenopplevelser av fortidens traumer preger ekteparet, noe som skaper
vanskelige forbindelser mellom da og nå.
Innledningen bemerker at romanen både fikk Kritikerprisen i 2011 og vant Nordisk Råds
Litteraturpris i 2012. Lindstrøms litterære stillhet er gjennomgående i forfatterskapet hennes,
og tematikken i denne romanen beskriver hvordan manglende kommunikasjon,
demenssykdom og traumer fra fortiden kan prege livene våre. Lindstrøm skriver om alvorlige
mellommenneskelige temaer og det er innenfor den psykologiske realismen også denne
romanen lever. Hendelsene i romanen beskrives på en nøktern og presis måte, og Evas
fortellerstemme er det bærende elementet. Det betyr ikke at romanen er udramatisk, men
understreker at det først og fremst er i hovedpersonenes indre at denne historien lever.
I oppgavens første hoveddel beskriver jeg hvordan tausheten ytrer seg i romanteksten, deretter
belyser og beskriver jeg med teorier som for eksempel Simonhjell (2012) og Skårderud
(2001), hva taushet og stillhet er. Deretter beskriver jeg spesielt Simons taushet, hvordan den
kommer til uttrykk i romanteksten og hvilken betydning den har. Skamfølelser er ofte årsak til
taushet, og skammen ytrer seg gjennom mange ulike skam-stemmer. Jeg beskriver Eva og
Simons ulike skam-stemmer, antyder hva som kan ha forårsaket skamfølelsene og hvilke
konsekvenser de har for dem personlig og for forholdet mellom dem. Jeg viser hvordan skam
også påvirker og forsterker tausheten, før jeg til slutt oppsummerer denne delen.
I oppgavens andre del om demens, beskriver Eva at Simon begynner å vise tegn på demens,
noe som gjør henne urolig og bekymret. Hun beskriver Simons hans atferd og sin egen uro og
bekymringer i sin nye omsorgsrolle. Hun opplever omsorgsetiske dilemmaer som for
eksempel om hun skal søke om fast plass for Simon på et eldrehjem eller om han skal fortsette
å bo hjemme, og dette gjør dagliglivet mer utfordrende for henne. Fortellingen hennes er
preget av ambivalente følelser som uttrykkes i monologer og tankestrømmer. For ytterligere å
belyse temaet, henter jeg inn teori både fra medisinskfaglig- og fra litteraturvitenskapelig teori
som for eksempel Simonhjell (2012, 2013, 2017a, 2017b, 2021). Jeg drar også veksler på
andre litterære tekster med samme tematikk, som for eksempel Orfeus i underverdenen i
Ovids Forvandlinger (1989, 2005) Enger (2016) Mors gaver, og Tjafdrup (2006) Tarkovskijs
heste, noe som bidrar til en utvidet og mer nyansert forståelse av tematikken. Avslutningsvis
oppsummerer jeg dette temaet.
Oppgavens tredje del handler om hva minner og traumer og hvordan effekten av dem påvirker
hovedpersonene i deres daglige liv. Både Eva og Simon sliter med hjemsøkende og
smertefulle traumer etter hendelser i fortiden og jeg undersøker hvordan de beskrives i
romanteksten og hvilken betydning de har. Gjennom ulike teoretiske perspektiver som for
eksempel Langås (2016, 2020, 2021, 2023) og Kolk (2014, 2021) og romanteksten selv,
belyser og beskriver jeg hva minner og traumer er og hvordan de kan beskrives.
Utgangspunktet i romantekstens egne beskrivelser sammenholdt med det teoretiske
grunnlaget, leder meg tilbake til romanteksten der jeg aktualiserer forskningsspørsmålet med
større forståelse for romanfigurene og tematikken. Jeg belyser og utdyper hvilken betydning
traumer har for dem personlig og avslutningsvis oppsummerer jeg temaet.
Oppgavens fjerde del handler om etterminner - postmemory, og blir aktualisert av Simons
traumatiske minner fra andre verdenskrig, hans fortid og etniske opphav. Denne delen er på
mange måter en fortsettelse og en utvidelse av tematikken rundt minner og traumer. Imidlertid
kan de ikke sammenstilles eller direkte sammenlignes, fordi etterminne eller postmemory i
selv både beskriver og henvender seg til andre verdenskrig, dens overlevende og
etterkommere. Med utgangspunkt i romanens egne beskrivelser, bruker jeg ulike teoretiske
perspektiver som for eksempel Hirsch (1997, 2008, 2012), og Langås (2016, 2023) for å
forklare, belyse og utdype, og slik få en bedre forståelse av hva etterminne eller postmemory
er, samt hva inter- og transgenerasjonell overføring av etterminne er og hvordan de kan
beskrives. Til slutt hvilken betydning dette har for overføringen av etterminner innenfor
romanens familie spesielt. Gjennom den siste delen av spørsmålet blir temaet taushet igjen
aktualisert, fordi tausheten påvirker overføringen av etterminner fra Eva og Simon til døtrene.
I masteroppgavens siste og avsluttende del, oppsummerer jeg hvert tema og svarer på
forskningsspørsmålene | |