Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTurid Skarre Aasebø
dc.contributor.authorEmilie Thoresen
dc.date.accessioned2023-12-27T17:23:24Z
dc.date.available2023-12-27T17:23:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:178860129:89128623
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108934
dc.description.abstractI denne studien har fokuset vært på radikalisering og forebygging i både skolen og barnevernsinstitusjoner. Bakgrunnen for valg av tema kommer av medias dekning av radikalisering av ungdommer og hvordan en slik radikaliseringsprosess kan føre til voldelig ekstremisme. Det vises til at ulike grupper som assosieres med radikalisering bevisst går etter unge mennesker. I og med at skolen er en av de viktigste institusjonene vi har i samfunnet, blir det viktig å se etter radikalisering her. Grunnen til at barnevernsinstitusjoner har fått en plass her er på bakgrunn av at barnevernsbarn kan bli sett på som en gruppe ungdommer som er i faresonen for å bli radikalisert. Med dette har problemstillingen blitt: Hvilke sammenligninger finnes det i skolen og i barnevernsinstitusjoner rundt ungdommer i henhold til radikalisering og forebygging. I studien vil det bli bruk sammenligninger av det informantene forteller, samt annen relevant teori for å understreke og belyse det informantene forteller. Gjennom analysen kommer det frem fire punkter som omhandler radikalisering, forebygging, behandling og samarbeid. Studien konkluderer med at informanten forteller om mye av det samme, men fra ulike vinkler. Dette kommer til uttrykk når det er snakk om hvordan en skal samarbeide for å hjelpe ungdommen på best mulig måte. For å kunne sikre en god forebygging av sårbare ungdommer vil det være essensielt å samarbeide om hvordan en skal jobbe med ungdommer i faresonen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvilke sammenligninger finnes det i skolen og i barnevernsintuisjoner rundt ungdommer i henhold til radikalisering og forebygging.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel