Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHogstad, Ninni Marie
dc.contributor.authorHayek, Remi Arefjell
dc.date.accessioned2023-12-27T17:23:11Z
dc.date.available2023-12-27T17:23:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:178860811:10829971
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108932
dc.description.abstractMatematikk og musikk er to forskjellige fagfelt som barna får flere erfaringer med i løpet av deres tid i barnehagen. Forskning som dokumenterer hvordan barnehagelærere jobber tverrfaglig med matematikk og musikk finnes det lite av. Derfor har denne oppgaven tatt utgangspunkt i å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider tverrfaglig med matematikk og musikk i barnehagen. For å undersøke en barnehagelærers tverrfaglige praksis har det blitt gjennomført et videoopptak av en samling i en barnehage med fem barn der en barnehagelærer fremførte aktiviteter med både matematiske og musikalske elementer. Deltagende observasjon ble brukt som metode i samlingen for å kunne gi en bredere forståelse og et helhetlig perspektiv på deltakernes handlinger i analysen. Fem barnehagelærere har også deltatt i et semi-strukturert intervju der det er undersøkt hvilke erfaringer de har med matematikk, musikk og tverrfaglig arbeid med fagområdene. Dette er en kvalitativ studie som har tatt utgangspunkt i teori og tidligere forskning som ser på ulike tilnærminger til matematikk og musikk individuelt, men også det tverrfaglige samspillet mellom fagområdene. Oppgaven viser tendenser til at barnehagelærere jobber tverrfaglig med matematikk og musikk uavhengig av om de er bevisst over det eller ikke. Oppgaven tar og stilling til hvordan matematikk og musikk henger sammen og hvordan fagområdene potensielt er uadskillelig fra hverandre. Nøkkelord: Barnehage, tverrfaglig, matematikk, musikk, tallforståelse, romforståelse, synging Mathematics and music are two different subject areas that children gain more experience with during their time in kindergarten. There is little research that documents how kindergarten teachers work interdisciplinary with mathematics and music. Therefore, the premise of this thesis has been to investigate how kindergarten teachers work interdisciplinary with mathematics and music in the kindergarten. In order to investigate a kindergarten teachers’ interdisciplinary practice, a video recording has been made of a circle time in a kindergarten with five participating children where a kindergarten teacher performed activities with both mathematical and musical elements. Participant observation was used as a method in the collection of data to provide a broader understanding and a holistic perspective on the participants’ actions in the analysis. Five kindergarten teachers have also taken part in a semi-structured interview which investigates what experiences they have with mathematics, music and interdisciplinary work with the subject areas. This is a qualitative study based on theory and previous studies that look at different approaches to mathematics and music individually, but also the interdisciplinary interaction between the subject areas. This thesis has shown a tendency for kindergarten teachers to work interdisciplinary with mathematics and music, regardless of whether they are aware of it or not. The assignment also considers how mathematics and music are connected and how the subject areas are potentially inseparable from each other. Keywords: Kindergarten, interdisciplinary work, math, music, number sense, spatial understanding, singing
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDen tverrfaglige symfoni: Samspillet mellom matematikk og musikk. En kvalitativ studie av barnehagelærers tverrfaglige arbeid med matematikk og musikk i barnehagen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel