dc.contributor.author | Böhnisch, Siemke | |
dc.date.accessioned | 2023-12-20T13:46:37Z | |
dc.date.available | 2023-12-20T13:46:37Z | |
dc.date.created | 2022-09-08T07:18:54Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Böhnisch, S. (2022). Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi. I M. Fieldseth, H.H. Stien & J. Veiteberg (red.). Kunstskapte fellesskap (s. 367–399). Fagbokforlaget. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-450-4171-2 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3108431 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i et behov for uenighetsfellesskap i dagens demokratiske offentlighet og spørsmål om hvilken rolle teater som medium og kunstform kan spille i den sammenheng, undersøker jeg i denne artikkelen uenighetsdramaturgien i scenekunstprosjektet Sløserikommisjonen av Traavik.info. Gjenstand for analysen er det dramaturgiske konseptet slik det trer frem og utvikler seg i den kon-fliktfylte prosessen fra annonseringen av prosjektet og frem mot den sceniske realiseringen. Jeg rekonstruerer konfliktdramaturgien som del av en offentlig uenighetskontekst og som publikumsdramaturgi i det hyperteatrale verket. Metodisk blir den vitenskapelige analysen her medkonstituerende for selve verket. I analysen viser jeg hvordan Sløse-rikommisjonen jobber med en paradoksal krysskobling av to tilsynela-tende enighetsfellesskap, samt hvordan kunstens og verkets re-entry og performativitet er vesentlig for den hyperkomplekse uenighetsdra-maturgien. I det følgende inndrar jeg den omfattende kontekstuelle utviklingen i form av en femaktsstruktur, før jeg til slutt drøfter hvordan det dramaturgiske konseptet kan sies å romme en risikofylt upartiskhet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Kunstskapte fellesskap | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Dramaturgi | en_US |
dc.subject | Dramaturgy | en_US |
dc.subject | Samtidsteater | en_US |
dc.subject | Contemporary theatre | en_US |
dc.subject | Uenighetsfellesskap | en_US |
dc.subject | Communities of disagreement | en_US |
dc.title | Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi | en_US |
dc.title.alternative | Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Teatervitenskap: 172 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Theatre studies: 172 | en_US |
dc.source.pagenumber | 367-399 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.55669/oa130512 | |
dc.identifier.cristin | 2049693 | |
cristin.qualitycode | 1 | |