dc.contributor.author | Aasland, Erik | |
dc.contributor.author | Engelsrud, Gunn | |
dc.date.accessioned | 2023-12-05T12:23:20Z | |
dc.date.available | 2023-12-05T12:23:20Z | |
dc.date.created | 2023-11-16T15:49:15Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Aasland, E. & Engelsrud, G. (2023). Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap. Acta Didactica Norden (ADNO), 17(3), 1-20. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3106042 | |
dc.description.abstract | Forskning på læreres profesjonskunnskap viser til at lærere bruker kunnskapsformer fra forskjellige fagområder i sin undervisning. Hvilke kunnskapsformer som inngår i kroppsøvingslærerens profesjonskunnskap, er imidlertid lite utforsket. Problemstillingen i denne artikkelen er: Hvilke kunnskapsformer kommer til uttrykk hos lærere når de underviser elever i kroppsøving? Artikkelens materiale ble skapt fra observasjoner av undervisningspraksiser i kroppsøving ved fire videregående skoler i Oslo. Analyseperspektivet hentes fra forskningslitteraturen om lærerprofesjonen (Gilje, 2017; Hermansen et al., 2018; Jensen et al., 2022). Funnene viser at når lærerne underviser elevene i helse og trening, brukes primært teoretisk kunnskap fra treningslære og medisinsk helsevitenskap. Videre at den mest brukte undervisningsmåten er vise-forklare-øve. I vise-forklare-øve baserer lærerne seg på teoretisk kunnskap om motorisk læring og aktivitetslære, samt at de demonstrerer praktiske idrettsferdigheter for hvordan elevene skal utføre bevegelser. Det finnes også situasjoner i materialet der læreren bruker praktisk ferdighetskunnskap som fremhever kvaliteter ved bevegelser elevene kan gjenkjenne. Læreren bruker sin praktiske ferdighetskunnskap for å synliggjøre tause sider ved bevegelsen som kan være vanskelig å artikulere. Basert på sine funn diskuterer forfatterne om egenferdighet i idrett er en form for praktisk ferdighetskunnskap som kan anses som profesjonell kunnskap for kroppsøvingslærere. De diskuterer også om didaktiske kunnskapsformer og etisk/moralske kunnskapsformer er en del av profesjonskunnskapen for kroppsøvingslærere (jf. Backman & Barker 2020; Smeby & Mausethagen, 2017). | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Acta Didactica Norden | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |
dc.source.pagenumber | 20 | en_US |
dc.source.volume | 17 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/adno.9962 | |
dc.identifier.cristin | 2197753 | |
dc.source.articlenumber | 9 | en_US |
cristin.qualitycode | 1 | |