Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLiene, Anne-Mette
dc.contributor.authorKlungland, Monica
dc.date.accessioned2023-12-01T11:46:20Z
dc.date.available2023-12-01T11:46:20Z
dc.date.created2023-11-23T10:07:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLiene, A.-M., & Klungland, M. (2023). Visuelle bilder i bevegelse: Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøster. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 30(2), 34–46.en_US
dc.identifier.issn1238-9501
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105583
dc.description.abstractDenne artikkelen tar utgangspunkt i forskningsprosjektet Å nøste hvor målet er å bidra til å utvikle tverrfaglige undervisningsmetoder innenfor kunstfag, for å fremme utdanningskvalitet i barnehage- lærerutdanningen. Spørsmålet som stilles i artikkelen er hvordan en performativ tilnærming til formingsfaget i barnehagen kan åpne for tverrfaglige potensialer. Den performative tilnærmingen innebærer å rette oppmerksomheten mot selve aktiviteten og det materielles rolle i lek med materialer. Forskningsmetoden er praksis-drevet (Haseman, 2006) og går ut på at forskerne i samarbeid med en gruppe barnehage-barn og barnehagens personale utforsker lek og bevegelser med nøster. Filmer og fotografier fra denne leken analyseres med blikk for møter mellom mennesker og materialer. Prosjektet forankres teoretisk med begrepet romtidmaterialisering (Barad, 2007) og Rudolf Labans romlære “choreutics” (Laban & Ullman, 2011). Undersøkelsen viser hvordan sted kan forstås som en lokasjon for endring og at det finnes skapende potensialer i opplevd stillhet. Rommet beskrives som et bilde i bevegelse der tid skapes i en kjede av evige hendelser. Disse opp-dagelsene, av hvordan det i en performativ tilnærming skapes med både materiale og bevegelser, åpner nye tverrfaglige undervisningsmulig-heter i møtet mellom fagene forming og drama i barnehagelærerut-danningen. Slike tverrfaglige, skapende potensialer kan ha relevans for bærekraft fordi det handler om hvordan vi blir til som mennesker i møte med materialer og omgivelser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVisuelle bilder i bevegelse - Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøsteren_US
dc.title.alternativeVisuelle bilder i bevegelse - Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøsteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber34-46en_US
dc.source.volume30en_US
dc.source.journalTechne Serienen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/TechneA.5177
dc.identifier.cristin2200739
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal