Lundby-effekten. En medievitenskapelig analyse av et utvalg norske nettavisers dekning av Maren Lundby-saken, frem mot OL i Beijing 2022
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094566Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Før hoppsesongen 2021-2022 slapp Norges beste kvinnelige skihopper, Maren Lundby nyheten om at hun velger å stå av hele sesongen. Hun mister derfor også muligheten til å forsvare OL-gullet fra 2018. Gjennom både kvantitative innholdsanalyser og kvalitative tekstanalyser, undersøker oppgaven medienes rolle i det den omtaler som Maren Lundby-saken. Elementer som undersøkes inkluderer omfang, sjanger, representasjon og diskurser i et utvidet tekstbegrep. Resultatet av den kvantitative innholdsanalysen, viser blant annet at hos de utvalgte nettavisene, ble det totalt publisert 146 saker i den utvalgte tidsperioden. 90 av disse var unike saker, som ikke var publisert mer enn én gang. Maren Lundby er en hyppig brukt kilde, og der hun ikke er sitert, er kvinnene underrepresentert. Resultatet av den kvalitative tekstanalysen, viser blant annet at sakene i stor grad er preget av ulike diskurser. Disse diskursene inkluderer en vektdiskurs, samt to type forbildediskurser, som i stor grad representerer Maren Lundby som et forbilde.