Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGro Renée Rambø
dc.contributor.authorErlend Olav Bruno Dunsæd
dc.date.accessioned2023-08-31T16:23:27Z
dc.date.available2023-08-31T16:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143800159:92257039
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086715
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å si noe om hvordan Qatars omdømme konstrueres og internasjonale relasjoner påvirkes gjennom kommunikasjon på bakgrunn av arrangeringen av fotball-VM 2022. Oppgaven er en kritisk diskursanalyse, med påfølgende multimodal analyse av sentrale fotografier. Den har tatt utgangspunkt i et utvalg tekster fra Qatarske Supreme Committee of Legacy & Delivery samt pressekonferansen holdt av FIFA-president Gianni Infantino dagen før VM den 19. november 2022. Sportsvasking er et perspektiv som vektlegges i stor grad gjennom hele oppgaven. Oppgavens teoretiske rammeverk er tverrfaglig, der strategisk kommunikasjon og Norman Faircloughs tredimensjonale modell for diskursanalyse er oppgavens hovedteori. Ettersom empirien også er multimodal, vil teori på multimodal kritisk diskursanalyse være sentral, og da spesielt Roland Barthes to konsepter denotasjon og konnotasjon. Funnene som er gjort viser hvordan kommunikasjonen fra Qatar og FIFA konstruerer omdømme for Qatar og påvirker internasjonale relasjoner ved å skape fellesskap, en positiv bruk av beskrivende ord og måten ulike diskurser representeres på. Måten å kommunisere på er gjennomarbeidet og bevisst for å konstruere Qatar sitt omdømme. Noe FIFA også hjelper til med fordi det er viktig for dem å forsvare og legitimere mesterskapet. Det er flere kjennetegn på sportsvasking i kommunikasjonen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleQatars VM i sportsvasking
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel