Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrysnes, Irene
dc.contributor.authorHaukelid, Thea Myra
dc.date.accessioned2023-08-22T16:23:15Z
dc.date.available2023-08-22T16:23:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143809986:36672269
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085306
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan radikalisering, ekstremisme og ekstreme ytringer kan forebygges i skolen. Oppgaven tar mer konkret sikte på å forske på hvordan Demokratisk medborgerskap mot rasisme og antisemittisme (Dembra) nasjonalt og lokalt arbeider med forebygging av radikalisering, ekstremisme og ekstreme ytringer. Demokratisk medborgerskap mot rasisme og antisemittisme har som mål å styrke skolene i arbeidet mot fordommer og gruppefiendtlighet som rasisme, antisemittisme, muslimfiendtlighet og ekstremisme (Dembra, u.å.a). Følgende problemstilling undersøkes: Hvordan arbeider Dembra nasjonalt og lokalt med forebygging av radikalisering, ekstremisme og ekstreme ytringer? Metodene denne masteroppgaven bygger på er kvalitativ dokumentanalyse og deltagende observasjon. Jeg har foretatt en dokumentanalyse av 17 utvalgte undervisningsopplegg hentet fra Dembras nettsider. I oppgaven omtales disse som Dembras arbeid nasjonalt. Den deltagende observasjonen ble foretatt på en skole som var engasjert i et Dembraarbeid. Her har jeg observert og deltatt på samlinger i regi av Dembrakoordinator og dembraveiledere i Agder. I tiden fra januar til april 2023 har jeg deltatt på fire samlinger med dembraveilederne og den observerte skolen, alt fra møter med både personalet på skolen, foresatte og elever. Studiens sentrale funn er at Dembra nasjonalt arbeider med forebygging gjennom undervisningsopplegg, veiledninger og artikler, med et stort fokus på demokratiopplæring, kritisk tenkning og etisk bevissthet. Dembra lokalt vektlegger forebygging som et samarbeid mellom elever, lærere og foresatte, gjennom konkrete tiltak som har som mål å forebygge utenforskap og ekstreme og hatefulle ytringer. På mange måter kan det sies at Dembra nasjonalt svarer på «hvorfor-spørsmål», med fokus på det verdimessige og bevisstgjørende, mens dembra lokalt fokuserer på «hvordan» gjennom konkrete tiltak. Disse tiltakene kan være internasjonal dag, aktivitetsdager, åpen kantine med mer. Et sentralt funn i studien er at forebygging av radikalisering, ekstremisme og ekstreme ytringer er et komplisert fenomen, og krever mye forkunnskap, kompetanse og forberedelse. Disse begrepene kan forstås også ulikt, og de er avhengige av situasjon og kontekst. I løpet av feltarbeidet kom det frem at det forebyggende arbeidet er noe som kommer i tillegg til alt annet en lærer skal gjøre i sitt yrke. Dermed var «gratis» undervisningsopplegg, eller ferdigproduserte opplegg som er enkle å gjennomføre og ikke krever for mye forberedelse, noe lærerne i studiet ønsket. Funn fra studien viser også at denne tematikken imidlertid krever høy kompetanse fra lærerens side.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleForebygging av radikalisering og ekstremisme i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel