Hvordan gjennomføres bokstavinnlæringen i tre norske klasserom?
Abstract
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan tre lærere gjennomfører bokstavinnlæringen i sine klasserom. Mye forskning har blitt gjort om bokstavinnlæring de siste årene, og resultatene indikerer at lærere står ovenfor mange ulike metodevalg og måter å undervise på. I min studie fokuserer jeg spesielt på balansen mellom en formell og funksjonell bokstavinnlæring, bokstavprogrammet, tidlig skriving, bruk av digitale ressurser, sammenhengen mellom en syntetisk og analytisk leseopplæringsmetode og bokstavprogresjon.
Studien dekker observasjoner og dybdeintervjuer med tre lærere fra tre ulike skoler i Norge. Resultatene viser at lærerne er reflekterte og klarer å begrunne sine valg godt. På den andre siden, gjør de flere ulike valg i sin undervisning. Lærerne vektlegger meningsaspektet på forskjellige måter – og gir ulike muligheter for både meningsfull tekstskaping og bruk av digitale ressurser. Et fellestrekk er imidlertid den multisensoriske tilnærmingen lærerne fremmer – med vekt på å høre, uttale, gjenkjenne og skrive hver bokstav. Samtidig viser studien at de tre lærerne bruker en rask bokstavprogresjon, noe som skiller seg fra mer tradisjonsbaserte og historiske praksiser.