"Han kan putte ertene i en kake, sånn grønnsakskake" En kvalitativ undersøkelse om litterære samtaler om bildebøker som handler om mat i et folkehelse-og livsmestringsperspektiv
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg følgende problemstilling: Hvordan kan lærere i 1.-2. trinn bruke litterære samtaler om bildebøker som handler om mat i en folkehelse og livsmestringsperspektiv?
For å finne svar på denne problemstillingen observerte jeg tre utvalgte lærere, to førsteklasselærere og en andreklasselærer som gjennomførte et undervisningsopplegg. Lærerne gjennomførte en høytlesing og en litterær samtale, med utgangspunkt i bildeboken Jeg vil aldri noen gang spise en tomat (2018), skrevet av Lauren Child. I tilknytning til opplegget, valgte lærerne selv hvilken arbeidsmetode og tilnærminger som de ønsket å bruke.I tillegg gjennomførte jeg et individuelt intervju med lærerne, hvor de fikk komme med egne forslag til bildebøker og skjønnlitteratur om mat. For å supplere samtalen, ble også lærerne introdusert til Gro Dahles diktsamling Jeg kunne spise en ku (2012).
Blant mine funn og resultater, viser det seg at lærerne ikke er bevisst over omfanget av litteratur som kan relateres til mat. Det var noen likheter og ulikheter mellom lærerne i forhold til valg av eksponeringsmetoder for bildeboken Jeg vil aldri noen gang spise en tomat (2018). Det var også forskjeller i hvordan lærerne planla for den litterære samtalen, og dette så ut til å påvirke hvordan elevene ble inkludert i samtalen, og hva slags samtaler som oppsto.