Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKenneth Andresen
dc.contributor.authorMaren Digerud Berg
dc.date.accessioned2023-07-21T16:24:03Z
dc.date.available2023-07-21T16:24:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143800159:3295968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080742
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ studie som benytter etnografisk observasjon og dybdeintervju for å undersøke veiledere sine kommunikative strategier ved et bibliotek på Sørlandet. Studien kombinerer ulike teoriske perspektiver innen digitale utenforskap og det digitale skillet, samt digital determinisme. Dette er teori som ligger til grunn for kommunikative strategier, pedagogisk læring og øking av kompetansen. Formålet er dermed å se samspillet mellom veileder og bruker i opplæring for å øke den digitale kompetansen hos eldre. Studien belyser også ulike hindringer som kan stå i veien for opplæring av eldre. Resultatene fra studien signaliserer at formidlingsevne og språklige virkemidler er en sentral del i opplæring. Det tyder på at eldre har noen helse-aspekter som gjør at det å bli forstått er ekstra viktig i en veiledningstime. De siste årene har etterspørsel på IT-opplæring blitt større, og det uttrykkes at andre virksomheter må bidra med opplæring. Frivillige og privat sektor må sette inn større økonomiske tiltak slik at flest mulig kan ha nytte av dette og henge med i den digitale utviklingen. Store deler av opplæringen på biblioteket utformes som en-til-en veiledning og det kreves oppfølging for å opprettholde kompetansen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEldres digitale kompetansebehov
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel