Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHellang, Bente Velle
dc.contributor.authorSele, Ida
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:27Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798281:36762913
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079265
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om en bokserie for ungdom, hvor identitetsutviklingen til hovedkarakteren blir analysert i sammenheng med temaet livsmestring. Det er ett av tre tverrfaglige tema som er en del av fagfornyelsen. Oppgaven er delt inn i elementer som inngår i en identitetsutvikling, som også kommer tydelig frem i trilogien: identitet, tilhørighet, vennskap, valg og skjebne. Teorien tar først og fremst opp hva som inngår i en identitet, men har også en del om analysebegreper som intertekstualitet, forteller, synsvinkel og komposisjon. Metoden i denne oppgaven er nærlesing, med et hermeneutisk preg. Analysedelen er delt opp i ulike scener fra bøkene som er selve strukturen i oppgaven. Her blir det belyst hvordan identitetsutviklingen til hovedkarakteren kommer frem. Oppgaven bekrefter at en personlig identitet utvikles gjennom de ulike elementene som tilhørighet, vennskap, valg og skjebne. Samtidig som at ulike valg forfatteren har tatt skaper et større bilde på utviklingen til hovedkarakteren. Det er en didaktisk tilnærming i oppgaven, og kan derfor se at denne bokserien kan bli brukt i klasserommet. Fordi gjennom lesing av skjønnlitteratur vil man lære mye om seg selv.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleIdentitetsutvikling i ungdomslitteratur
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel