dc.description.abstract | Denne masteroppgaven bruker en kvantitativ innholdsanalyse og et kvalitativt intervju for å
undersøke hva som kjennetegner Stavanger kommune sin konfliktdempende kommunikasjon
på Facebook. Hensikten med studien er å kunne peke på noen konkrete kjennetegn som er
tydelige når Stavanger kommune skal drive med konfliktdempende kommunikasjon på
Facebook. Oppgaven undersøker blant annet hvor ofte Stavanger kommune utøver
konfliktdempende kommunikasjon i løpet av tidsperioden 01.01.2021 til og med 31.12.2022.
Oppgaven ser også på hva som kjennetegner Stavanger kommune sin konfliktdempende
kommunikasjon, samt hvilke ikke-verbale reaksjoner kommunen får under sine
konfliktdempende innlegg. Siden det ennå ikke er forsket mye på digital konfliktdempende
kommunikasjon har vi hentet relevant teori i retorikkens tre bevismidler og fra Fombrun og
van Riels sin tolkning av omdømmeteorien The Roots of Fame. Oppgaven ser også på teori
om framing, samt noen trekk ved digital krisehåndtering. Resultatene fra den kvantitative
studien viser blant annet at Stavanger kommune sin konfliktdempende kommunikasjon har
fire kjennetegn: 1) bruk av humor, 2) bruk av appellformene, spesielt ethos og logos, 3) en
tydelig personlig tone, og 4) anerkjennelse av at det som kommuniseres kan være negativt for
innbyggere. Resultatene fra det kvalitative intervjuet gir oss innblikk i hva Stavanger
kommune selv skal til for å lykkes med sin konfliktdempende kommunikasjon. Her kan vi
også trekke frem fire kjennetegn: 1) den gode fortellingen, 2) uformell kommunikasjon, 3)
bruk av humor, og 4) nærhet til leseren. | |