Hvordan kommuniserer Stavanger kommune konfliktdempende på Facebook?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078343Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven bruker en kvantitativ innholdsanalyse og et kvalitativt intervju for åundersøke hva som kjennetegner Stavanger kommune sin konfliktdempende kommunikasjonpå Facebook. Hensikten med studien er å kunne peke på noen konkrete kjennetegn som ertydelige når Stavanger kommune skal drive med konfliktdempende kommunikasjon påFacebook. Oppgaven undersøker blant annet hvor ofte Stavanger kommune utøverkonfliktdempende kommunikasjon i løpet av tidsperioden 01.01.2021 til og med 31.12.2022.Oppgaven ser også på hva som kjennetegner Stavanger kommune sin konfliktdempendekommunikasjon, samt hvilke ikke-verbale reaksjoner kommunen får under sinekonfliktdempende innlegg. Siden det ennå ikke er forsket mye på digital konfliktdempendekommunikasjon har vi hentet relevant teori i retorikkens tre bevismidler og fra Fombrun ogvan Riels sin tolkning av omdømmeteorien The Roots of Fame. Oppgaven ser også på teoriom framing, samt noen trekk ved digital krisehåndtering. Resultatene fra den kvantitativestudien viser blant annet at Stavanger kommune sin konfliktdempende kommunikasjon harfire kjennetegn: 1) bruk av humor, 2) bruk av appellformene, spesielt ethos og logos, 3) entydelig personlig tone, og 4) anerkjennelse av at det som kommuniseres kan være negativt forinnbyggere. Resultatene fra det kvalitative intervjuet gir oss innblikk i hva Stavangerkommune selv skal til for å lykkes med sin konfliktdempende kommunikasjon. Her kan viogså trekke frem fire kjennetegn: 1) den gode fortellingen, 2) uformell kommunikasjon, 3)bruk av humor, og 4) nærhet til leseren.