Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGro Renée Rambø
dc.contributor.authorSebastian Johnsrud
dc.date.accessioned2023-07-04T16:23:36Z
dc.date.available2023-07-04T16:23:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143800159:92253733
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075737
dc.description.abstractFormålet med dette prosjektet er å avdekke hvilket image som konstrueres i et utvalg landsmøtetaler holdt av tidligere Høyreleder og Statsminister Erna Solbergs. Det brukes en kvalitativ tekstanalyse med nærlesing som tilnærming, og det bygges på innsikter fra retorikken. Solberg sees på som særlig interessant grunnet hennes utvikling i norsk topp- politikk, fra å bli omtalt som «Jern-Erna» til at Høyre benyttet slagordet «Erna er Stjerna» som valgkampstrategi. Samt at hun ledet Høyre til deres dårligste stortingsvalg noensinne i 2005, for så å bli valgt til statsminister i 2013 – en posisjon hun holdt i åtte år. Det teoretiske rammeverket baserer seg på utenlandske og nordiske litteratur om politisk kommunikasjon, politisk markedsføring og retorikk. Oppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling: Hvilket personlig image av Erna Solberg konstrueres i landsmøtetalene fra 2005, 2013 og 2017? Funn som er gjort i denne studien viser at Solberg selv gradvis gikk bort fra et personfokus i sine landsmøtetaler. Andre funn viser at Solberg også etablerer to tydelige fellesskap: et mellom henne og partiet og et mellom henne og befolkningen ellers. I diskusjonskapittelet vil det drøftes hvilket image dette og andre funn har bidratt til å konstruere.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFra Jern-Erna til Erna er Stjerna
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel