Show simple item record

dc.contributor.advisorDanielsen, Kjersti Karolin
dc.contributor.advisorBerg, Geir Vegar
dc.contributor.authorLosnedahl, Marthe
dc.date.accessioned2023-07-04T16:23:27Z
dc.date.available2023-07-04T16:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143766714:97431983
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075735
dc.description.abstractBakgrunn: I dag lever det ca. 101 000 personer med demens i Norge, hvor antallet forventes å dobles innen år 2050 på grunn av en økende andel eldre i befolkningen. Det finnes ingen medisin som bremser utviklingen av demenssykdom. Det er behov for tilrettelagte tilbud for å bidra til kognitivt stimulerende aktiviteter som en del av behandling for demenssykdom. Hensikt: Målet med denne masteroppgaven var å få kunnskap om deltakeres, personer med demens, erfaringer med Voksenskolen. Deres erfaringer som selv deltar, vil kunne gi et bidrag til kunnskapen om verdien av målrettet og tilrettelagte tilbud. Problemstilling: Hvordan erfarer personer med demens å delta på Voksenskolen? Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført semistrukturerte individuelle intervjuer med personer med demens. Kirsti Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet for å analysere data. Funn: Deltakere ved Voksenskolen erfarte tilbudet som en positiv sosiale opplevelse som ga struktur og mening i hverdagen. De erfarte at de måtte bruke hodet med kognitive oppgaver og hadde positive erfaringer med de ansatte. Deltakerne ønsket å fortsette på Voksenskolen og kunne ønske at flere personer med demens mottok et slikt tilbud. Konklusjon: Deltakerne ved Voksenskolen har positive erfaringer med tilbudet og opplever sosial trivsel, mestring og redusert ensomhet. Voksenskolen fungerer som et sosialt treffpunkt som bidrar til å strukturere hverdagen. Studien viser betydningen av tilrettelagte, målrettede og personsentrerte tilbud for personer med demens for å opprettholde funksjoner og bedre livskvalitet. Voksenskolen kan ha en positiv virking på det å leve med og rundt demenssykdom. Nøkkelord: Demens, dagaktivitetstilbud, kvalitativ metode, systematisk tekstkondensering
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleVoksenskole for hjemmeboende personer med demens
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record