Show simple item record

dc.contributor.advisorKvåle, Gunhild
dc.contributor.authorBakke, Amund
dc.date.accessioned2023-07-01T16:23:30Z
dc.date.available2023-07-01T16:23:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143797836:51173583
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075126
dc.description.abstractI LK20 er et av kjerneelementene «kritisk tilnærming til tekst», og allerede fra første trinn skal elevene øve på å se kritisk på det de leser og hører. Begrepet som blir mye omtalt i oppgaven, «kritisk tilnærming til tekst», er synonymt med begrepet «kritisk literacy» og er hovedtemaet i oppgaven. Målet mitt er å finne ut hvordan lærere jobber med det nye kjerneelementet og hvilke tanker de har om det, ettersom det finnes begrenset med forskning om dette på barnetrinnet. Masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?». Metoden i oppgaven innebærer kvalitative intervju der fem barneskolelærere blir intervjuet i temaet kritisk tilnærming til tekst. Teoriene jeg tar opp i oppgaven er fra norske forskere, men også utenlandske forskere som har forsket på kritisk literacy siden 90- tallet. I teorien blir det tatt opp ulike aspekt, og funnene fra intervjuene blir diskutert sammen med teorien i diskusjonsdelen. I intervjuene kommer det fram at fokuset på kritisk literacy finnes, og at helt fra førsteklasse blir elevene opplært i å stille spørsmål om teksters troverdighet, men lærerne uttrykker også at de ser en nødvendighet i å gi kritisk literacy mer fokus enn de har gjort til nå. Dette blir også videre belyst i konklusjonsdelen der funnene blir konkludert. Masteroppgaven er også et bidrag til CritLit prosjektet, et forskningsprosjekt som handler om å ruste elever til å bli kritiske lesere og skrivere.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record