Show simple item record

dc.contributor.advisorTorstveit, Monica Klungland
dc.contributor.advisorSolstad, Bård Erlend
dc.contributor.advisorFahrenholtz, Ida Lysdahl
dc.contributor.authorSådland, Viktoria Sneve
dc.date.accessioned2023-06-28T16:23:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148290731:37233681
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074080
dc.description.abstractUnge utøvere ved idrettslinjer har ofte høyt treningsvolum og et stort energibehov og anses derfor å være i stor risiko for utvikling av lav energitilgjengelighet (Bingham et al., 2015; Sherman & Thompson. 2014). Læringsintervensjoner for å øke kunnskap om idrettsernæring og dermed øke sannsynligheten fro å dekke næringsbehovet, opprettholde styrke og prestasjon, samt minimere risikoen for lav energitilgjengelighet og forstyrret spiseatferd i denne målgruppen, er etterspurt (Foo et al., 2021). FUEL intervensjonen (Fahrenholtz et al., 2022; 2023) er en 16 ukers digital læringsintervensjon gjennomført på kvinnelige utholdenhetsutøvere i alderen 18-35 år. Intervensjonen besto av 16 læringsvideoer og åtte samtaler med personlig ernæringsfysiolog. Ettersom studien viste lovende resultater (Fahrenholtz et al., 2023), og tilsvarende intervensjoner i yngre aldersgrupper og blant begge kjønn er etterspurt, var det ønskelig å revidere Hensikten med denne masteroppgaven var å optimalisere gjennomføringen av en fremtidig FUEL UNG studie ved hjelp av MOST rammeverket (Collins et al., 2007) og data fra FUEL hovedprosjekt. Både kvantitative data knyttet til kunnskap om idrettsernæring, og kvalitative data fra intervjuer om deltakernes erfaringer med FUEL hovedprosjektet, ble benyttet som datagrunnlag. Gjennom kvantitativ spørreundersøkelse med pre- og post test syntes det som at de 16 læringsvideoene alene var tilstrekkelig for å signifikant øke utøvernes kunnskapsnivå om idrettsernæring. Gjennom semistrukturerte intervjuer ble det i tillegg innhentet tilbakemeldinger på deltakernes erfaringer med FUEL intervensjonen, og disse tilbakemeldingene antydet at læringsvideoenes vanskelighetsgrad, lengde, form og innhold, hyppighet, formidlingsmåte og antall læringsvideoer i stor grad var tilfredsstillende. For en fremtidig FUEL UNG intervensjon kan det være hensiktsmessig å se nærmere på flere kvantitative data og erfaringer fra de yngste deltakerne i FUEL hovedprosjektet, da disse er nærmere målgruppen til FUEL UNG i alder og levemåte
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlealMOST FUEL ung Optimalisering av en digital idrettsernæringsintervensjon, i lys av MOST rammeverkets fase for planlegging av studier
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record