Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindvig, Gunnhild Ruud
dc.contributor.authorBerg, Helena Gajic
dc.date.accessioned2023-06-22T16:23:18Z
dc.date.available2023-06-22T16:23:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:138363241:97476437
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072737
dc.description.abstractBakgrunnen for dette prosjektet er mitt brennende engasjement for ungdom og psykisk helse. Hvordan vi som voksne kan hjelpe unge mennesker med å ivareta og bidra til god psykisk helse i deres liv, synes jeg er noe av det viktigste man kan investere i neste generasjons voksne. Problemstillingen jeg ønsket å finne svar på var; Hva opplever ungdom gir tilhørighet i skolehverdagen? Hensikten bak dette var et ønske om å finne de faktorer ungdom selv opplever gir tilhørighet, for lettere å komme i posisjon til å hjelpe dem som opplever mangel på dette. Det ble brukt et kvalitativt forskningsdesign, med photovoice og semistrukturert intervju som metode. Utvalget var seks ulike ungdom på videregående skole, hvor de fotograferte ting og steder på skolen som de opplever gir tilhørighet i skolehverdagen. Fotografiene de tok, sendte de til meg, og på bakgrunn av dette så hadde vi individuelle semistrukturerte intervjuer med utgangspunkt i bildenes motiver. Intervjuene ble tatt opp, og det ble brukt tematisk analyse for å oppdage funnene i datamaterialet. Resultatene som åpenbarte seg i analysen var at identitetsbyggende faktorer, mangfold av trygge relasjoner, og anerkjennende arkitektur er viktig for ungdoms opplevelse av tilhørighet i skolehverdagen. Nøkkelbegreper: tilhørighet, ungdom, trygghet, identitet, anerkjennelse, photovoice.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUngdom og tilhørighet - gjennom deres øyne
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel