dc.description.abstract | Bakgrunnen for dette prosjektet er mitt brennende engasjement for ungdom og psykisk helse.
Hvordan vi som voksne kan hjelpe unge mennesker med å ivareta og bidra til god psykisk
helse i deres liv, synes jeg er noe av det viktigste man kan investere i neste generasjons
voksne.
Problemstillingen jeg ønsket å finne svar på var; Hva opplever ungdom gir tilhørighet i
skolehverdagen? Hensikten bak dette var et ønske om å finne de faktorer ungdom selv
opplever gir tilhørighet, for lettere å komme i posisjon til å hjelpe dem som opplever mangel
på dette.
Det ble brukt et kvalitativt forskningsdesign, med photovoice og semistrukturert intervju som
metode. Utvalget var seks ulike ungdom på videregående skole, hvor de fotograferte ting og
steder på skolen som de opplever gir tilhørighet i skolehverdagen. Fotografiene de tok, sendte
de til meg, og på bakgrunn av dette så hadde vi individuelle semistrukturerte intervjuer med
utgangspunkt i bildenes motiver. Intervjuene ble tatt opp, og det ble brukt tematisk analyse for
å oppdage funnene i datamaterialet. Resultatene som åpenbarte seg i analysen var at
identitetsbyggende faktorer, mangfold av trygge relasjoner, og anerkjennende arkitektur er
viktig for ungdoms opplevelse av tilhørighet i skolehverdagen.
Nøkkelbegreper: tilhørighet, ungdom, trygghet, identitet, anerkjennelse, photovoice. | |