Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Torild Marie
dc.contributor.authorSandve, Ester
dc.date.accessioned2023-06-16T16:23:31Z
dc.date.available2023-06-16T16:23:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148293677:97528095
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071858
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan flerspråklige foreldre opplever at deltakelsen i prosjektet READ Agder påvirker barnas språk og leseglede. READ Agder er et implementeringsprosjekt som gjennomføres i kommunene i Agder i perioden 2020-2024. Prosjeket har som hensikt å øke leseglede blant barn og unge, og støtte foreldres innvolvering i barns lesing. Til grunn for intervensjonen ligger høytlesing mellom foreldre og barn ved bruk av en dialogisk lesemetode. Internasjonal forskning har vist at dialogisk lesing mellom foreldre og barn kan styrke språklig og før-skriftlig kompetanse, og framtidig lesekompetanse (Bus et al., 1995; Dowdall et al., 2020; Noble et al., 2018). Studiens problemstilling er: «Hvordan opplever tre flerspråklige mødre at deltakelsen i READ Agder påvirker barnas språk og leseglede?». I denne studien er er det valgt å bruke en kvalitativ forskningsmetode, med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Utvikling av data foregikk ved gjennomføring av et fokusgruppeintervju, og intervjudesignet tok utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Funnene fra intervjuet blir presentert ut ifra fire hovedpunkter: 1) Språk, 2) READ Agder prosjektet, 3) Høytlesing og leseglede og 4) Underveis og i etterkant av prosjektet. Funnene indikerer at mødrene i hovedsak har positive erfaringer knyttet til deltakelsen i READ Agder prosjeket. Samtidig framkommer det en litt variert forståelse av begrepet dialogisk lesing, samtidig som funnene indikerer at alle mødrene anvender sentrale prinsipper fra denne lesemetoden i høytlesing med sine barn. Oppgavens mest sentrale funn er at deltakelsen i READ Agder også beskrives som å ha hatt invirkning på mødrenes andrespråkslæring. Mødrene beskriver at barn og foreldre lærer språk av hverandre. Studien gir innsikt i hvordan et prosjekt som READ Agder kan være en ressurs for flerspråklige familier i å støtte barns språkutvikling og leseglede. Resultatene kan være nyttige for videre forskning, og for barnehagelærere, lærere, pedagoger og spesialpedagoger som jobber med å fremme lesing og språkutvikling blant flerspråklige barn.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Vi prøver å lese og lære sammen". En kvalitativ studie av tre flerspråklige mødres erfaringer med hvordan READ Agder-prosjektet har påvirket barnas språk og leseglede.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel